تبلیغات و بازاریابی در صنعت بسته بندی

در کسب و کارهای بزرگ، موضوع  تبليغات خيلی پيچيده و حیاتی خواهد بود. برای داشتن تبليغات موثر باید یک تيم حرفه ای وبا دانش روز مدیریت و مسئوليت این مهم را بعهد بگيرند. ابزار و رسانه های مختلفی برای تبلیغات و بازار یابی وجود دارد. رسانه های محیط مانند بیلبورد و تابلو تبلیغاتی، رسانه دیجیتال مانند وب سایت و شبکه های اجتماعی، رسانه پخشی مانند رادیو و تلویزیون و نهایت رسانه چاپی که علاوه بر انواع نشریات، در صنعت بسته بندی هم کاربرد زیادی دارد که موضوع مبحث ما می باشد.

در این مقاله به طور اختصار به انجام وظایفی که یک تيم تبليغاتی باید انجام دهند تا بهترین و بیشترین بهره وری را از بسته بندی و امکان تبلیغات و بازاریابی آن داشته باشند را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم. 

شناسائی مخاطبان هدف

ابتدا باید بررسی و تحقيق کنیم محصول ما برای کدام یک از اقشار جامعه کاربردی خواهد بود تا بدین وسيله بازار هدف را مشخص و معلوم نمائيم. یافتن بازار هدف سیاستگذاری کلی ما را برای  تبلیغات هدفمند معلوم و مشخص می کند.

تعيين جایگاه فعلی محصول از دیدگاه مخاطب و تولید کننده

در این قسمت تيم تبليغات باید استراتژی خود را معلوم ومشخص نماید و با تحقيق و بررسی دریابند که محصول قابل ارائه در بين مخاطبان هدف در چه مرحله ای قراردارند (بی اطلاعی کامل از محصول، شناخت نسبی، تمایل نسبی برای خرید، متقاعد برای خرید و یا مشتری وفادارهستند) و از طرفی نگرش و هدف تولید کننده محصول را بصورت کامل مطلع گردند که هدفشان از تبليغ چيست ( صرفا اطلاع رسانی، اطلاع رسانی و ایجاد ترغيب و تمایل برای خرید در مخاطب یا صرفاجهت یاد آوری بين مشتریهای سابق و حفظ سهم خود از بازار) و یا اینکه تولید کنند چه نگرشی برای مدت زمان بازدهی تبليغ دارد آیا در مدت کوتاه یا در بازه طولانی مدت به دنبال گرفتن جواب است.

برنامه ریزی مالی و تعيين بودجه

نکته ای که در این بخش اهميت خواهد داشت این است که بودجه را باید متناسب با هدف و آنچه نياز است انجام داد تا به نتيجه مطلوب برسیم.

انتخاب سیاست برای تعیين بوجه، با معيارهائی از قبیل توان و استطاعت مالی تولید کننده یا در نظر گرفتن درصدی از فروش و یا سنجش مقدار هزینه رقبا، کار اشتباهی خواهد بود و باید بصورت انحصاری و با توجه به هدف، معلوم گردد. البته تعيين مقدار بودجه ای که از حد تعادل خارج نگردد حتما نياز به کار تخصصی خواهد داشت.

انتخاب بهترین نوع بسته بندی

بعد از تعیين بودجه، شناسائی بازار هدف و تعين جایگاه ونگرش مخاطب و تولید کننده، نوبت آن خواهد بود تا با استفاده ازپارامترهای جمع آوری شده بهترین نوع بسته بندی را متناسب محصول و میزان استحکام مورد نیاز، نوع متریال، شکل ظاهری و طرح گرافیکی  آن انتخاب نمائيم تا علاوه بر بسته بندی محکم و راحت محصول و همچنین حمل و نقل بهینه، از مقوله تبلیغات آن هم در برخوردار شویم.

7

برای آشنائی با انواع جعبه مقوائی و انواع کارتن لینک های ارائه شده را دنبال فرمائید.

طرح گرافیکی بسته بندی

شاید این طور بنظر برسد که طراحی جعبه و کارتن، کاری صرفا هنری است که با آميزه ای از رنگ، تصویر، هنر گرافيک و ادبيات و به همراه نو آوری و خلاقيت دست به ساخت و توليد یک اثرهنری خواهيم زد تا بوسيله آن مشتری را مجذوب محصول وخدماتمان نمائيم. این پندار درست خواهد بود زمانی که این عوامل هنری در زیر سایه علم تبليغات و علومی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، آمار و بودجه قرار گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص طرح روی جلد بسته بندی مقاله طراحی جعبه و کارتن را توصیه می کنیم.

برند سازی به کمک صنعت بسته بندی

همانگونه که گفته شد هر چند عموم مخاطبان فقط با بخش هنری یک بسته بندی مواجه ميشوند ولی دانش نهفته در طراحی و تبليغات برای موفقيت یک تبلیغ نقش مهمی خواهد داشت. بعنوان مثال برای یک شرکت نو بنياد مهمترین کار برند سازی آن خواهد بود و برای این امر در گام اول انتخاب نامی گویا و ملوس که بتواند نقش ماندگاری در ذهن مخاطب داشت باشد اهمیت خواهد داشت و در گام دوم داشتن لوگو و نشان تجاری اهميت پيدا ميکند و بعد از این دومهم یعنی نام و نشان تجاری، عناصر دیگر مانند رنگ، تصویر و ساختار هندسی بسته بندی اهميت دارد. برای این محصولات پرداختن به کيفيت، قيمت و امتیازات دیگر محصول در مرحله بعدی اهمیت خواهد بود.

برای آشنائی با انواع لوگو و روشهای برندسازی لینک ارائه شده را ملاحظه نمائید.

جمع آوری بازخوردها

بعنوان آخرین گام می توان باز خورد پیام و طرح گرافیکی توزیع شده در بازار را بررسی کرد تا متناسب با بازخورد برای طرح آتی برنامه ریزی نمود. در برخی از موارد قبل انجام طرح اصلی، ابتدا طرح پیش فرض را در تعداد و منطقه محدود اجرا می کنند تا بعد از بررسی بازخوردها، کم بود و نواقص آن را برای توليد و پخش گسترده برطرف نمایند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *