طراحی و چاپ کارتن

چاپ کارتن

چاپ کارتن را از دو نظر می توان بررسی کرد یکی نوع دستگاه چاپ و به عبارتی روش اجرا و دیگری طرح گرافیکی که شامل تصویر و متن می باشد. در این مقاله ما فقط جنبه گرافیکی طرح مورد بررسی قرار می دهیم. در صورتی که تمایل داشته باشید از روشهای اجرا چاپ مطلع شوید مقاله انواع کارتن را پیشنهاد می کنیم. 

طرح تصاویر کارتن

از پارامترهای یک طرح گرافیکی خوب استفاده از تصاویر مناسب و جذاب می باشد. ما در دو بخش به اهمیت تصویر  در یک طرح گرافیکی ایده آل خواهیم پرداخت.

1) تصویر محصول

برای هر محصول یکی از تصاویری که می تواند در یک کار گرافیکی خوب و در راستای معرفی و ایجاد جاذبه در مخاطب از آن بهره مند شد تصویری از خود محصول است که در این خصوص باید از عکاسان حرفه ای و تکنولوژی عکاسی صنعتی بهره برد.

2) تصاویر انگیزشی

تصاویر جذاب و هنری یا تصاویری از طبیعت یا تصاویری از اماکن معروف هر منطقه و به طور کلی هر تصویری که جاذبه بصری ایجاد کند می تواند برای چند لحظه هم که شده نظر مخاطب را به محصول جلب نماید. بنابراین با انتخاب یک عکس خوب میتوانیم گامی برای معرفی و بازاریابی محصول خود بردایم.

طرح کارتن

 

متن و طرح پیام

متن و نوشته روی جعیه یا کارتن یکی دیگر از مهم ترین پارامترهای طراحی به حساب می آید. یکی از وظایف هر طرح گرافیکی رساندن پیام به مخاطب است. متن و نوشته روی کارتن یا جعبه مستقیم ترین اثر را بر روی مخاطب خواهد داشت و ما نقش متن در طراحی کارتن  را در دو بخش بررسی خواهیم کرد.

1)اطلاعات فنی و مشخصات ظاهری محصول

توضیحاتی در مورد محصولی که درون جعبه و کارتن قرارداده شده است از اصلی ترین و بدیهی ترین وظایف متن طرح خواهد بود.اطلاعات عمومی از قبیل حجم، وزن، تعداد و اطلاعات اختصاصی مانند ولتاژ، توان، مواد اولیه و شکننده بودن محصول و غیره از مواردی است که به تشخیص تولید کننده و مشاور تبلیغاتی شرکت، باید بر روی جعبه و کارتن درج گردد.


2)جملات انگیزشی

استفاده از جملات تاکیدی و انگیزشی مانند پرقدرت ترین، با سابقه ترین، بینظیرترین، انحصاری، خوش مزه، به یادماندنی و دیگر جملاتی شبیه این موارد. البته باید متناسب با محصول و با مشورت تولید کننده و مسئول تبلیغات شرکت بهترین جمله انگیزشی را برای محصول خود انتخاب و به عبارتی شعار تبلیغاتی خود  قرار داد. به این طریق مخاطب که همان مشتری و مصرف کننده است را ترغیب نماید تا از آن محصول استفاده کند.

نکته قابل توجه اینکه معمولا این گونه جمله ها در قسمتی از کارتن و جعبه قرار میگیرد که وقتی محصول در فروشگاهها برای عرضه قرار گرفت به راحتی قابل رویت باشد. در انتخاب جمله مناسب باید به منطقه ای که محصول توزیع میگردد  به مواردی مانند آداب و سنت، مذهب و فرهنگ منطقه توجه نمود و همچنین باید از لحاط روانی مورد قبول واقع گردد تا نه چنان برجسته و غیر باور باشد ونه اینکه بار روانی و هیجانی تبلیغ  کم اثر گردد.

 

طراحی و برند سازی

مهمترین هدف هر تولید کننده برند شدن محصولات آنها خواهد بود. برای برند سازی یکی از پارامترهای مهم طرح گرافیکی روی جعبه و کارتن است و شرکتهای زیادی از این پارامتر بهره می برند.

 برای اینکه در راستای برند کردن یک محصول گام بر داریم باید از تمام ظرفیتهای تبلیغاتی به نحوه احسن بهرمند شویم. و یکی از این ظرفیتها طرح روی جعبه و کارتن خواهد بود که در این قسمت در دو بخش به این مقوله می پردازیم.

1) استفاده از آرم و لوگو

انتخاب یک لوگو حرفه ای در برند سازی یک محصول اهمیت زیادی دارد و این امکان وجود دارد با به کار گیری مناسب از آرم و لوگو در طراحی جعبه و کارتن گامی در جهت برند سازی  برداشته شود. در خصوص انتخاب آرم و لوگو مناسب برای یک شرکت تولیدی  پیشنهاد می کنیم از متخصصان این امر بهرمند شوند و در انتخاب لوگو مناسب زمان کافی را لحاظ  نمایند.

جهت آشنائی با انواع لوگو یا همان نشان تجاری به مقاله طراحی لوگو کاری از  گروه تبلیغاتی رسا مراجعه نمائید.

2) استفاده از رنگ سازمانی

از دیگر کارهائی که در راستای برند سازی از آن استفاده می شود انتخاب رنگ سازمانی می باشد واین امکان وجود دارد تا در طرح کارتن و جعبه از این مهم بهره مند شد. به عنوان مثال عموما برای محصولات خوراکی از رنگهای گرم مانند زرد و قرمز استفاده می شود و برای محصولات بهداشتی از رنگهای سرد مانند آبی و سورمه ای بهره می برند.