آگهی نامه:

آگهی نامه  نشریه ای است که فقط هدف تبليغات دارند و عموا بصورت رایگان توزیع ميگردد. معمولا این نشریات بر روی کاغذهای کم کيفيت (کاغذ روزنامه ای با گرماژ 50 گرم ) و عموما بصورت تک رنگ چاپ ميگردد. از مزایای این تبليغ توزیع منطقه ای و هزینه مناسب آن میباشد.

مجلات :

مجلات معمولا بصورت هفته نامه، ماهنامه، فصل نامه و سالنامه چاپ و منتشرميگردد. کيفيت کاغذ آنها از روزنامه به مراتب بهتر می باشد و از جنس کاغذ تحریر وگلاسه استفاده ميگردد. معمولا صفحات داخلی آن از گرماژ کمتری نسبت به جلد برخوردار است.

مجله ها متناسب با روش توزیع به دو گروه توزیع گيشه و توزیع انحصاری تقسیم می شوند. مجلات با توزیع گیشه نسبت به روزنامه ها معمولا مطالب تخصصی تری را منتشر ميکنند (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، ورزشی، صنعتی، پزشکی، مهندسی، تکنولوژی و...) و معمولا در گيشه، فروش روزنامه ميتوان تهيه نمود. لازن به ذکر است در آمد این مجله ها ازطریق تبليغات درج شده در مجله می باشد و فروش گيشه تنها هزینه ناچيزی از انتشار را جبران خواهد کرد.

مجلات با توزیع انحصاری معمولا بين ارگانها و یا اصناف خاص صورت می گیرد. این مجله ها مطالب کاملا تخصصی در یک زمينه خاص را منتشر ميکنند و بيشتر اوقات سفارش دهند آنها شرکت و کارخانه های صنعتی بزرگ می باشند و برای اطلاع رسانی بين نفرات یک سازمان و یا تبليغات دریک صنف منتشر ميگردد. به عنوان مثال می توان به مجله های مربوط به صنعت نفت اشاره کرد.

عموماً کتاب، مجله یا نشریه به لحاظ جلوگيری از دورریز کمتر کاغذ، در ابعاد استاندارد با نام ها و ابعاد زیر ارائه می شود:

قطعه وزیری در ابعاد 23 در 16.5 که حدود تقریبا کاغذ B5 می باشد 

قطعه رقعی در ابعاد 21 در 14 که حدود تقریبا کاغذ A5 می باشد

قطعه رحلی در ابعاد 28 در 21 که حدود تقریبا کاغذ A4 می باشد 

قطعه خشتی کوچک در ابعاد 19 در 19 و قطعه سلطانی که در ابعاد 23 در 33 می باشد.

روزنامه ها:

روزنامه از قدیمی ترین رسانه های چاپی است که روزگاری بهترین انتخاب برای تبليغات بشمار می آمدند. روزنامه ها عموما خبرهای یوميه در همه عرصه های فرهنگی ، اجتماعی ،اقتصادی ، ورزشی و... را پوشش ميدهند. تهيه روزنامه ها در گيشه ها ممکن است ولی روزنامه ها هم همچون مجلات منبع اصلی در آمدشان تبليغات می باشد.

از امتيازات انتخاب این رسانه ميتوان به موجح بودن آنها در بين اقشار اهل مطالعه که قشر نسبتا فرهنگی و مرفح می باشند و همچنين به سرعت درتوليد و انتشار آن اشاره کرد.

بروشور و کاتالوگ:

بروشور و کاتالوگ هر دو کتابچه های راهنمائی هستند. مطالب برشور در راستای راهنمائی های تخصصی با رعایت نکات فنی به همراه مطالب علمی درج ميشود ولی در کاتالوگ به ليست کلی خدمات ومحصولات اشاره ميکند. به خاطر همين تفاوت هست که بروشورها معمولا در بين افراد مطلع و متخصص در آن خدمت و محصول توزیع ميگردد ولی کاتالوگ ها برای عموم مصرف کنندگان کاربرد دارد.

در ایران معمولا به اشتباه آن دسته از کتابچه های راهنمائی که کاغذهای آن از جنس مرغوب و ضخيم تری هستند و همچنين دارای کيفيت چاپ بهتری هستند را کاتالوگ وآن دسته از کتابچه هائی که از چاپ و کاغذ با کيفيت پائين تری برخوردارند را بدون توجه به مطالب مندرج در آن برشور ميخوانند.

پمفلت و ليف لت از گونه های دیگر بروشور هستند. پملفت، بروشوری است كه دارای صفحات اندك است و جنس كاغذ جلد و صفحات داخل آن از كاغذها گرماژ كم می باشد. غالب دفترچه راهنمای كالاهای مصرفی از مجموعه پمفلت ها به شمارمی آیند.

ليف لت نيز به برگه های كوچكی اطلاق می شود كه درون بسته بندها قرار می گيرند و توضيحات لازم را در اختيار مخاطبان قرار می دهند مانند بسته هاي دارو.

تراکت:

به برگه های تبليغاتی كه صاحبان مشاغل برای معرفی شركت یا محصولات و خدمات خود طراحی و عموما بر روی كاغذهایی با كيفيت پائين و در ابعاد A5 چاپ می کنند و بین مخاطبان خود توزیع می كنند را تراكت می گویند

.پوستر:

وظیفه پوسترها دقیقا مشابه تراکت است با این تفاوت که در برگه های بزرگ عموما( 70 در 50 ) چاپ ميگردد. توزیع و پخش آنها عموما بر روی دیوارها و محل هائی از شهرهستند که شهرداریها برای همين امرتعبيه کرده اند از همين رو پوستر را جزء رسانه های محيطی هم می توان نام برد.

توضيح 1)

از دیگر موارد چاپی ميتوان به کارت ویزیت ، سربرگ ، فاکتور و کاغذ یاداشت اشارهکرد که بدليل کاربرد عموم نيازی برای توضيحات بيشتر دیده نميشود.

توضيح 2)

از مقوله های دیگر چاپ ميتوان به چاپ بر روی هدایای تبليغاتی و چاپ های صنعتی خصوصا چاپ در صنعت بسته بندی اشاره کرد.