صنعت بسته بندی و چاپ و برند سازی

برند طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا ، مارک، نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروش محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان فارسی شده (برند)، نشان تجاری می باشد. 

برند سازی یعنی ایجاد یک نقش خاص از شرکت و محصول در اذهان مخاطب به گونه ای که توسط افراد قابل تشخیص و یادآور محصول باشد. برند شدن یک تولید کننده به این معنا است که مشتریان با خیال راحت و علاقه حاضر به هزینه برای دسترسی به محصول یا سرویس آنها می باشند و در میان شرکت های متنوع و مختلفی که همان محصول را ارائه می دهند، بارزتر و شناخته تر خواهد بود.

روش برند سازی

تبلیغات هدفمند، در کنار کیفیت محصول و خدمات پس از فروش از فعالیت های حرفه ای در برندسازی محسوب می شوند، تبلیغات علاوه بر آنکه موجب شناسایی برند توسط مصرف کنندگان می شود، باعث ایجاد شهرت میشود و پس از آن شرکت ها باید با ارائه محصول با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، درحفظ و بهبود این شهرت کوشا باشند.

برندسازی در صنعت بسته بندی

امروزه بسته بندی به ویترین معرفی محصولات و خدمات تمامی ارگان ها، نهاد ها و تولید کنندها تبدیل شده است. برندسازی در حوزه ی صنایع بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و به تولید کنندها اجازه می دهد تا به همراه محصول، شهرت و نام خود را عرضه نمایند. 

با بهره برداری تخصصی از بستر بسته بندی می توان در راستای برندسازی محصول گام های موثری برداشت. برندسازی با صنعت بسته بندی  یکی از تکنیک‎های مدیریت برند است که از بسته بندی به عنوان رسانه‎ای به منظور قراردادن برند در معرض نمایش در بازار استفاده می‎کند. طراحی بسته بندی و بهینه‎سازی طرح گرافیکی و شکل ظاهری آن از  متد ‎هایی هستند که در رابطه با اهداف برندسازی به کار گرفته می‎شوند.

لوگو یا نشان تجاری

مهمترین پارامتر برای رسیدن به یک طرح گرافیکی تاثیر گذار بدون شک داشت نشان تجاری ایده آل می باشد. در دنیای پر ازدحام کنونی که مملو از محصولات مشابه است، ارزش برند شدن و داشتن یک نماد خوب بیش از پیش خودنمایی می کند در ادامه به برخی دلایل که چرا داشتن لوگو ضروری است می پردازیم.

1) نقش لوگو درایجاد اعتماد

قبل از اینکه مشتری وارد فروشگاه یا وب سایت شما شود یک تصویر کلی از شرکت شما در ذهن خود دارد که بخشی از آن ناشی از لوگوی شرکت است. اگر لوگو به صورت حرفه ای طراحی شده باشد، باعث می‌شود که مشتری نسبت به شما احساس حرفه ای بودن داشته باشد و با اعتماد کامل پا پیش بگذارد.

2) نقش لوگو در جذب مشتریان جدید

یک لوگوی مؤثر و ماندگار در ذهن می‌تواند برای مشتریان الهام بخش باشد و آن‌ها را به همکاری با شما تشویق کند یا شما را در ذهن خود نگه دارد تا در هنگام نیاز به شما مراجعه کند. مطمئن شوید که لوگوی شرکتتان به بهترین وجه ممکن شرکت شما را معرفی می‌کند.

3) نقش لوگو در ایجاد تمایز بین رقبا

یکی از راه‌های مهم ایجاد تمایز با رقبا، انتخاب لوگویی متمایز از رقبا است. اگر برند شما به اندازه کافی متمایز از نام دیگر رقبا نباشد، با مسائلی از قبیل دیده نشدن در میان رقبا و مشکل در نفوذ به ذهن مشتریان و سردرگمی مشتریان مواجه خواهید شد. بنابراین، بهتر است طرحی که انتخاب می‌کنید از سایر برندها متفاوت باشد.

4) نقش لوگو در حفظ مشتریان وفادار

اجازه ندهید که رقبا با روش‌های مختلف مشتریان خوبتان را از شما بگیرند. اگر برند و لوگوی شما معتبر باشد، مشتریان شما میل کمتری به تغییر شرکت خود خواهند داشت.

5) نقش لوگو دراعتماد سازی حرفه ای

یک لوگوی حرفه ای بیانگر حرفه ای بودن شما در کاری است که انجام می‌دهید؛ اما طرح نامناسب لوگو باعث می‌شود سطح توانایی‌های شما ضعیف دیده شود و اعتماد آن‌ها به شما از بین می‌رود و مشتریان اعتمادشان به محصولات شما از دست می‌دهند.

انواع لوگو

نشان‌تجاری یا لوگو، عنصری گرافیکی وعلامتی است که با سبک یا قلم خاص اجرا شده است و گاها با رنگ آمیزی تکمیل می شود. برند سازی، لوگو و نام تجاری از مهمترین بخش های طرح گرافیکی یک بسته بندی محسوب می شود و اینک به بررسی  انواع لوگوها برای انتخابی بهتر می پردازیم.

نماد (یا پیکتوگرام، آیکون، نشانه)

این نوع لوگو، در واقع یک شکل هندسی می باشد که به طور غیر مستقیم، به موضوع فعالیت و یا مفاهیم مرتبط دیگر اشاره می کند.  یک شکل ساده براحتی در ذهن ثبت خواهد شد و فارغ از اینکه بیننده از چه کشور و با چه زبانی به آن نگاه می کند، بخوبی با او ارتباط برقرار می کند.

نوشتاری (وُردمارک، لوگوتایپ، فونت سفارشی)

 لوگوی نوشتاری می تواند به این شکل باشد که نام برند با یک فونت آماده یا سفارشی نوشته شود و گاهی با یک تغییر کوچک و خلاقانه مفهومی را نیز برساند و یا منحصرا خاص، زیبا و یونیک باشد.

حرف نماد (لترمارک، مونوگرام)

حرف نماد نوعی از لوگو می باشد که در آن با استفاده از حرف یا حروف اول نام برند یک طرح را خلق می کنند. این سبک معمولا زمانی استفاده می شود که نام برند طولانی و یا خواندنش سخت است. مونوگرام ها جنبه های تصویری برجسته تری نسبت به لوگو تایپ ها دارند. به بیان روشن تر، یک لوگوتایپ در نگاه نخست باید خوانده شود ، اما یک مونوگرام ابتدا دیده می شود و با کمی مکث حروف تشکیل دهنده آن فاش شده و برای بیننده قابل درک می شود.

نماد کارتونی یا شخصیت خیالی

ساخت شخصیت خیالی و انمیشنی یکی دیگر از روشهای تولید نماد و لوگو محسوب می گردد.

لوگوی ترکیبی

خیلی از برندها هستند که نوشتار و نماد آنها همیشه باهم استفاده می شود. حتی ممکن است دو یا چند سبکی که به آنها اشاره کردیم به شکلی خاص در کنار هم قرار بگیرند و یک لوگو ترکیبی را خلق نمایند.

بازسازی برند یا ریبرندینگ  (Rebranding)

برندسازی از آن دسته مفاهیمی است که بسیاری از مدیران با کلیات آن آشنایی نسبی دارند. در یک نگاه کلی برندسازی را می‌توان فرآیندی دانست که طی آن یک کسب وکار (یا فرد) نام تجاری مورد نظر خود را به یک نام شناخته شده (Brand) تبدیل می‌کند.

اما گاهی برخی مشکلات که در فرآیند برندسازی رخ می دهد باعث می شود همه چیز آن طوری که مطلوب شماست پیش نر‌ود و لوگو طراحی شده نیاز به تغییر داشته باشد. البته نیاز به تغییر لزوما بخاطر منفی یا بی ارزش بودن لوگو نیست! بلکه ممکن است صرفا با اهداف شما تطابق نداشته باشد.

به عنوان مثال گاهی وقت‌ها ممکن است مخاطبان شما برندتان را به عنوان یک برند کهنه و قدیمی محسوب کنند و در سایه همین موضوع محصولات را هم قدیمی تلقی و به دنبال یک محصول مدرنتر تمایل پیدا کنند. بنابراین گاهی لازم است تا طرح لوگو به روز رسانی شود.

ممکن است یک محصول خاص که قبلا در سطح کشوری توزیع می شده دارای نشان متناسب با کشور خود باشد و اکنون قرار است در سطح بین المللی و در سطحی بالاتر، محصولات خود به فروش برسد و همچنین گاهی  برخی شرکت ها تحت ادغام قرار میگیرند و برای محصولات مشترک خود نیاز به یک لوگوی جدید دارند.

بطور کلی گاهی اوقات نیاز به تغییر لوگو داریم و ممکن است دلایل زیادی برای طراحی مجدد یک آرم وجود داشته باشد.در چنین شرایطی لازم است مجموعه‌ای فعالیت‌ به انجام برسد تا اجزای مرتبط به برند بازنگری و به اصلاحاتی مطلوب دست پیدا کنیم.

مواردی که درباره طراحی مجدد لوگوها باید در نظر داشت:

بازاریابان معتقد هستند لوگوهایی که برای یک محصول طراحی می شوند دارای موجودیت خاصی می گردند. در اصل لوگو به محصول و تولید کنند آن هویت خواهد داد. وقتی که بازار تغییرات اساسی در علاقه مصرف کننده می بیند یک موج برای تغییر طرح لوگو درشرکت ها ایجاد می شود. امروزه برندهای جهانی با این موج همراه می شوند و با تغییرات رفتار مشتری تطبیق پیدا می کنند. بنا به دلایل گفته شده طراحی مجدد یک لوگو اکنون اهمیت خاصی در جهان پیدا کرده است.

ریدیزاین یک لوگو می تواند مشکل ترو خسته کننده تر ازساخت اولیه آن باشد. این مساله به ویژه برای طراحان لوگو وهمین طور سفارش دهندگان آنها که به لوگوهای موجود عادت کرده اند سخت تر است. اگر تغییرات به طورنادرست انجام شود ممکن است به تصویر آن شرکت و تلاشهای آن در راستای برندینک صدمه بزند.

وقتی لوگوی شرکتی ریدیزاین می شود باید به خاطرداشت که ریدیزاین یک لوگو به این معنی نیست  که شما تمام عناصر آن لوگو را تغییر دهید و فهمیدن اینکه کدام عنصر لوگوی مورد نظر نیاز به تغییر دارد اهمیت زیادی خواهد داشت.

در طراحی مجدد لوگو  بهتر است به اصل آن وفادار بود و این  چیزی است که اغلب مخاطبین خواهان آن هستند. طراحان مجدد لوگو میخواهند وقتی مخاطب به آن نگاه می کنید در عین تداعی لوگو اصلی احساس جدیدی که طراوت و جدابیت بیشتری دارد را به تصویر بکشند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *