مدیریت هزینه تولید کارتن

امروزه بازار رقابت در همه عرصه های تجاری وجود دارد و برای اینکه از این رقابت عقب نمانیم باید مهمترین پارامتر رقابت یعنی قیمت خدمات و محصولاتی را تا حد ممکن کاهش دهیم. برای کاهش قیمت باید هزینه تولید را کاهش داد از مواد اولیه گرفته تا هزینه حمل و نقل.

کارخانه و تولیدی هائی که برای عرضه محصولات خود از بسته بندی استفاده میکنند یکی از راه های کاهش قیمت محصول را مدیریت در هزینه بسته بندی خواهند یافت. از طرفی می دانیم اولین چیزی که مشتری در هنگام خرید محصول با آن مواجه میشود بسته بندی آن است بنابراین نوع بسته بندی  نقش زیادی در  تجارت ما خواهد داشت.از جمله نقش های آن، معرفی نام و نشان تجاری و همچنین سالم و بی عیب رساندن محصول در زمان حمل و نقل است. 

با توجه به اهمیت بسته بندی نباید برای کاهش قیمت محصول از کیفیت بسته بندی چشم پوشی کرد چرا که گاها خسارتی که در اثر خرابی محصول در زمان حمل و نقل صورت می پذیرد بیشتر از صرفه جوی ما میشود. با این حال رعایت مواردی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت می توانیم تا حدی قیمت تمام شده بسته بندی را مدیریت کند.

تحقیق در مورد مواد اولیه

 همانگونه که گفته شد قرار نیست کیفیت را فدای قیمت کمتر کنیم ولی از طرف دیگر هم قرار نیست برای کیفیت بیش از حد، هزینه اضافه پرداخت کنیم. با توجه به تنوع تولید مواد اولیه و از طرفی تعداد تولیدکنندگان فراوان می توان با مشاوره گرفتن از آنها بهترین جنس بسته بندی را از هردو جنبه قیمت و کیفیت پیدا نمود.

بازنگری در ابعاد

کارتن ها از ورق هایی تولید میشود که دارای ابعاد مشخصی هستند و گاها برای ساخت یک کارتن دیده میشود بخشی از ورق پرت و دو ریز میشود که این قضیه در قیمت کارتن محاسبه میشود. بنابراین مشورت با تولید کننده و تغییر برخی پارامترها مانند تغییر تعداد هر محصول در کارتن میتوانیم در ابعاد کارتن تجدید نظر کرد.

باز نگری در خصوص طرح هندسی کارتن

یکی از جاذبه های هر محصول، شکل ظاهری بسته بندی آن می باشد و به همین دلیل سعی میکنند تا از طرح های مهندسی برای بسته بندی محصولات لوکس و صادراتی استفاده شود. در این خصوص باید به طراحان خود تاکید کنیم که هرچند زیبایی  و جذابیت طرح کارتن اهمیت دارد ولی با خلاقیت و ابتکار و همچنین استفاده از استانداردهای جهانی مانند  fefco  سعی در طراحی اقتصادی داشته باشند.

مدیریت در فضای انبار

تولید کننده ای بیان می کرد: اهمیت وجود بودن کارتن در انبار از اهمیت تولید ما بیشتر است. از دیدگاه ما هم این حرف کاملا درست است چراکه اگرمحصول تولید شود و شرایط بسته بندی آن مهیا نباشد عرضه آن غیر ممکن است. بنابراین لازم است برنامه ریزی درستی انجام داد تا با سفارش بیش از حد کارتن فضای تولیدی خود را اشغال نکنیم و از طرفی با کمبود هم مواجه نشویم. لازم به ذکر است برای موفق بودن در برنامه ریزی متعهد بود کارتن ساز شما هم بسیار مهم خواهد بود.

مدیریت هزینه حمل و نقل

هزینه ترانزیتی که مرتبط با بسته بندی است را در دو بخش میتوان بررسی کرد. اولین بخش زمان انتقال از کارخانه کارتن سازی به تولیدی خودمان و دومین حالت زمان حمل محصول بسته بندی شده. برای مدیریت حالت اول باید سعی کنیم حدالمقدور تامین کنند کارتن را از نزدیک ترین مکان ممکن انتخاب کنیم. و برای دومین حالت باید انتخاب ابعاد کارتن بگونه ای باشد که در وسایل نقلیه ای حمل بار بتوانیم بیشترین تعداد را جا دهیم و یا بر عکس وسیله نقلیه ای را انتخاب کنیم که متناسب با هزینه پرداختی ما بیشترین کارائی را داشته باشد.

با مدیریت و ایجاد تناسب بین فضای حمل و نقل و حجم محصول دیگر لازم نیست برای ارسال هوا! هزینه ای پرداخت کرد. از طرفی چیدمان محصولات بگونهای خواهد شد که کمترین حرکت را داشته باشند و در نتیجه برخورد کمتری و اصطکاک کمتر باعث میشود محصول ما سالم تر به مقصد برسد و همین امر گونه ای مدیریت در هزینه ها محسوب میشود. چراکه اگر محصول معیوب به دست مشتری برسد اعتبار برند و نشان تجاری محصول زیر سوال خواهد رفت و باعث خسارتی می گردد که جبران آن سخت و با هزینه خواهد بود.

تامین کارتن از یک منبع معتبر

برخی از کارخانه های تولیدی بزرگ که سفارشات بالایی دارند برای ایجاد رقابت و از طرفی برای اینکه در  تامین کارتن خود وابسته یک کارخانه نباشند، سفارشات خود را بین چند کارتن ساز تقسیم میکنند.این کار خوب به نظر می رسد ولی از برخی جهت ها زیان آور میشود. یکی از معایب این کار مدیریت کردن چند مجموعه بجای یک مجموعه واحد است و از معایب دیگر اینکه گاها دیده شده کارتن سازها برای اینکه از چرخه رقابت با همکاران خود عقب نماند و از طرفی سود خود را هم داشته باشند اقدام به تغییر در مواد اولیه و یا ترفندهای دیگری میکنند که دود آن نه تنها در چشم کارتن ساز بلکه کارفرما را هم متضرر می کند.

انتخاب یک مجموعه علاوه بر ایجاد تمرکز در یکنواختی  تولید کارتن  بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین بهترین کاراقدام به مزایده سپس تحقیق و عقد قرارداد زیر نظر مشاور مالی و حقوقی شما خواهد بود.

بهره گیری از متخصص

 یکی دیگر از پارامترهایی که قابلیت زیادی خواهد داشت استفاده از مهندسین صنایع با تجربه کافی در صنعت بسته بندی است که ابتدا تمام امکانات و تجهیزات شما را بررسی و متناسب با آن طرح و برنامه ریزی خود را ارائه می دهند.

سخن پایانی

استفاده از کارتن بدون چاپ و یا استفاده از کارتن با طرحهای عمومی، ابتدا به ظاهر کاهش هزینه را در پی دارد ولی گاهی خسارت  استفاده نکردن از پتانسیل بازاریابی و تبلیغاتی که در بسته بندی انحصاری نهفته است در مدت زمانی طولانی خود را نشان خواهد داد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *