eitaa

طرح گرافیکی جعبه و کارتن

چاپ کارتن و جعبه را از دو نظر می توان بررسی کرد، یکی نوع دستگاه چاپ و به عبارتی روش اجرا و دیگری طرح گرافیکی که شامل تصویر و متن می باشد.

چاپ کارتن و جعبه را از دو نظر می توان بررسی کرد، یکی نوع دستگاه چاپ و به عبارتی روش اجرا و دیگری طرح گرافیکی که شامل تصویر و متن می باشد. در این مقاله ما فقط جنبه گرافیکی بسته بندی را مورد بررسی قرار می دهیم. یک طرح گرافیکی را می توان به دو بخش تصویر و متن تفکیک کرد و در ادامه به نکات هر یک از این دو موضوع خواهیم پرداخت.

بخش اول

طرح تصاویر کارتن و جعبه

از پارامترهای یک طرح گرافیکی خوب استفاده از تصاویر مناسب و جذاب می باشد که برخی از نکات یک تصویر تاثیرگذار را مرور می کنیم.

1) تصویر محصول

برای هر محصول یکی از تصاویری که می تواند در یک کار گرافیکی خوب و در راستای معرفی و ایجاد جاذبه در مخاطب از آن بهره مند شد تصویری از خود محصول است. در این خصوص باید از عکاسان حرفه ای و تکنولوژی عکاسی صنعتی بهره برد. و طراحان هم موقع استفاده از تصویر محصول باید به کنتراست و طیف رنگها، رزولیشن و بطور کلی کیفیت تصویر دقت لازم را داشته باشند.

2) تصاویر انگیزشی

تصاویر جذاب و هنری یا تصاویری از طبیعت یا تصاویری از اماکن معروف هر منطقه و به طور کلی هر تصویری که جاذبه بصری ایجاد کند و برای چند لحظه هم که شده نظر مخاطب را به محصول جلب نماید. بنابراین با انتخاب یک عکس خوب میتوانیم گامی برای بازاریابی و جذب مشتری برداریم.

طرح کارتن

3) تصاویر هندسی و علائم 

علامت های هشدارو علائم استاندارد که هر کدام بیانگر مطلبی است از دیگر موارد تصویر به شمار می رود که استفاده از آنها برای اطلاع رسانی برخی موارد مانند شکننده بودن کالا یا روش بهینه حمل و نقل کالا و یا حتی علائم بهداشت و سازمان استاندارد کشوری را شامل می گردد. تصویر لوگو شرکت تولید کننده نیز در همین گروه تصاویر بشمار می رود که به خاطر اهمیت موضوع در انتهای همین بخش کمی مفصل تر بررسی می گردد.

بخش دوم

متن و طرح پیام

متن و نوشته روی جعیه یا کارتن یکی دیگر از مهم ترین پارامترهای طراحی به حساب می آید. یکی از وظایف هر طرح گرافیکی رساندن پیام به مخاطب است. متن و نوشته روی کارتن یا جعبه مستقیم ترین اثر را بر روی مخاطب خواهد داشت. نقش متن در طراحی کارتن و جعبه را در دو بخش بررسی خواهیم کرد.

1)اطلاعات فنی و مشخصات ظاهری محصول

توضیحاتی در مورد محصولی که درون جعبه و کارتن قرارداده شده است از اصلی ترین و بدیهی ترین وظایف متن طرح خواهد بود. اطلاعات عمومی از قبیل حجم، وزن، تعداد و اطلاعات اختصاصی مانند ولتاژ، توان، مواد اولیه و غیره از مواردی است که به تشخیص تولید کننده، باید بر روی جعبه و کارتن درج گردد.

2)جملات انگیزشی

استفاده از جملات تاکیدی و انگیزشی مانند پرقدرت ترین، با سابقه ترین، بینظیرترین، انحصاری، خوش مزه، به یادماندنی و دیگر جملاتی شبیه این موارد که بگونه ای شعار تبلیغاتی محسوب میشود، می تواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد. البته باید متناسب با محصول و با مشورت تولید کننده و مسئول تبلیغات شرکت بهترین جمله انگیزشی را برای محصول خود انتخاب و به عبارتی شعار تبلیغاتی خود  قرار داد. 

نکته قابل توجه اینکه معمولا این گونه جمله ها در قسمتی از کارتن و جعبه قرار میگیرد که وقتی محصول در فروشگاهها برای عرضه قرار گرفت به راحتی قابل رویت باشد. در انتخاب جمله مناسب باید به منطقه ای که محصول توزیع میگردد  به مواردی مانند آداب و سنت، مذهب و فرهنگ منطقه توجه نمود و همچنین باید از لحاط روانی مورد قبول واقع گردد تا نه چنان برجسته و غیر باور باشد ونه اینکه بار روانی و هیجانی تبلیغ  کم اثر گردد. 

متن ها گاهی باید بصورت جدی، گاه طنزآميز و گاهی با ایجاد هيجانات و عواطفی همچون ترس از عدم استفاده یا به یاد آوردن یک خاطره مشترک و نوستالژی بيان گردد. بررسی اینکه پيام را بطور مستقيم و بدون پيچيدگی بيان کنيم یا بصورت تلویحی و با استفاده از کنایه از دیگر مواردی است که زمان طراحی پیام و متن مخصول باید مدنظر باشد.

فونت خاص

بهره گیری از لوگو تایپ و فونت خاص یکی دیگر از پارامترهای اساسی در طرح گرافیکی بسته بندی به شمار می رود. البته فونت در عین خاص بودن باید قابلیت خوانده شدن برای عموم مردم را داشته باشد. گاهی دیده شده برای ابداع فونت خاص نه تنها به سمت ناخوانا نویسی بلکه به سمت زشت و بدون تناسب نویسی سوق پیدا کرده است. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به فونت جذاب از اساتید هنر خط و گرافیک بهره مند شوید تا نکات هنری مانند تناسب ابعاد حروف و یا فاصله بین کلمات را به خوبی رعایت شود.

طراحی و برند سازی

مهمترین هدف هر تولید کننده برند شدن محصولات آنها خواهد بود. برای برند سازی یکی از پارامترهای مهم طرح گرافیکی روی جعبه و کارتن است و شرکتهای زیادی از این پارامتر بهره می برند.

 برای اینکه در راستای برند کردن یک محصول گام بر داریم باید از تمام ظرفیتهای تبلیغاتی به نحوه احسن بهرمند شویم. و یکی از این ظرفیتها طرح روی جعبه و کارتن خواهد بود که در این قسمت در دو بخش به این مقوله می پردازیم.

1) استفاده از آرم و لوگو

انتخاب یک لوگو حرفه ای در برند سازی یک محصول اهمیت زیادی دارد و این امکان وجود دارد با به کار گیری مناسب از آرم و لوگو در طراحی جعبه و کارتن گامی در جهت برند سازی  برداشته شود. در خصوص انتخاب آرم و لوگو مناسب برای یک شرکت تولیدی  پیشنهاد می کنیم از متخصصان این امر بهرمند شوند و در انتخاب لوگو مناسب زمان کافی را لحاظ  نمایند.

جهت آشنائی با انواع لوگو یا همان نشان تجاری به مقاله طراحی لوگو کاری از  گروه تبلیغاتی رسا مراجعه نمائید.

2) استفاده از رنگ سازمانی

از دیگر کارهائی که در راستای برند سازی از آن استفاده می شود انتخاب رنگ سازمانی متناسب با کالا می باشد. این امکان در طرح کارتن و جعبه وجود دارد تا  از رنگها بهره مند شد. به عنوان مثال عموما برای محصولات خوراکی از رنگهای گرم مانند زرد و قرمز استفاده می شود و برای محصولات بهداشتی از رنگهای سرد مانند آبی و سورمه ای بهره می برند. در خصوص انتخاب رنگ، مقاله تاثیر رنگ در صنعت بسته بندی را توصیه می کنیم.

 ایجاد جلوه های ویژه در چاپ
احتمالا به کاتالوگ، فولدر، کتاب یا به طور کلی به یک چاپ نفیس برخورد کرده اید که مایه تحسین شما شده باشد. کارهای بسیار ساده و جذابی که در نهایت چشم نواز و خوشایند جلوه می کنند. انجام کارهای خلاقانه در چاپ نیاز به آگاهی و اشراف بر تکنولوژی و شیوه های مختلف چاپ دارد تا با ذهنی خلاق و هنرمند، شگفتی بیآفریند. در ادامه روش و ابزارهای ایجاد جلوه های بصری را به اختصار مرور می کنیم.
1-خلاقیت در استفاده از مواد مختلف، برای ایجاد جلوه های ویژه در یک کار چاپی نیاز به کاغذ، مقوا یا هر جنس دیگر که عمل چاپ روی آن انجام شود داریم. بهتر است فکر خود را به کاغذ، مقوا و چیزهای معمول، محدود نکنیم. مثلا برای کاتالوگ یک شرکت تولید ورقه های آلومینیومی می توان از ورقه آلومینیوم نازک به عنوان جلد استفاده کرد و روی آن با چاپ سیلک یا برجسته کاری و یا حکاکی متن مربوطه را ثبت نمود.
2-استفاده از رنک پنتون، با شناخت رنگهای چاپ و استفاده به جا از رنگهای pantone(مانند رنگهای نقره ای، طلایی، فسفری و ….) می توان کاری خاص و خلاقانه خلق کرد.
3- ترموگرافی: ایجاد برجستگی با رنگ،اغلب به شکل تن پلات ایجاد میگردد.
4- پوشش های UV، معمولا برای مقاوم سازی کاغذ و مقوا بکار میرود ولی با استفاده به جا مانند UV تکه ایروی قطرات آب یا روغن، باعث براقیت آنها شده و جلوه جذابی خواهیم داشت.
5- پوشش سلفون مات و براق، سلفون پوشش نازکی است که باعث مقاوم شدن کاغذ و مقوا می شود. هرکدام حالت های ویژه ای روی کار ایجاد می کند. نوع مات آن، به کار چاپی متانت و سنگینی خاصی می دهد.
6- چاپ داغی، این شیوه چاپ بیشتر به اسم طلاکوب معروف است، با بکار گیری ورقه های نازک فلزی که در رنگ های مختلف از جمله طلایی، نقره ای، سبز، آبی و غیره می توان کارهای دلچسبی انجام داد
7- برجسته کاری با کلیشه فلزی، با بکار گیری ماشین چاپ لترپرس یا زمان دایکات با کمک کلیشه فلزی می توان برجستگی یا فرورفتگی در یک سطح ایجاد نمود. این شیوه نیز برای ایجاد جلوه های ویژه در کار چاپی بسیار چشم گیر است.
8- دای کات، با برش قسمت های خاصی از طرح میتوان جلوه خاص و جذابی خلق کرد. از این شیوه در کارت های تبریک بسیار استفاده می شود.