رنگ یکی از مهم ترین عوامل در بسته بندی است و تأثیر نافذی در برانگیختن احساسات با استفاده از قوای بصری را دارد که در نتیجه علمل مهمی برای جذب مخاطب خواهد داشت. یک شرکت بزرگ آمریکایی برای تعیین تأثیرات رنگ بسته بندی برای فروش بیشتر در شهر شیکاگو دست به آزمایش جالبی زد. بدین ترتیب که یک نوع پودر رختشویی را در سه رنگ بسته بندی کرد و از هر رنگ یک قوطی به تعدادی خانم خانه دار داد تا آن را مصرف کرده و بگویند کدام را بهتر می پسندند.
اکثریب قریب به اتفاق مصرف کنندگان پودری را که در قوطی آبی بود ضعیف می دانستند و معتقد بودن لباس را تمیز نمی کند، محتوی قوطی زرد زیاد قوی بود و لباس را خراب می کرد و پودر رختشویی محتوی قوطی آبی و زرد چیزی بود که سالهاست دنبالش می گردند. در اینجا نباید فراموش کرد که فقط رنگ قوطی ها متفاوت بود و پودرها یکسان بود.
از تاثیرات رنگ می توان به ایجاد خطا در تشخیص ابعاد یک بسته اشاره کرد. به طور مثال یک مستطیل آبی روشن از یک مستطیل آبی تیره به همان اندازه بزرگتر به نظر می رسد.
رنگها بعضاً معرف شکل، عطر، بو، مزه و حتی وزن محصول هستند. برای طراحی یک بسته بندی خوب صادراتی باید تأثیر رنگها را در هر کشور یا در میان ملت ها مورد مطالعه قرار داد. رنگ قرمز در بیشتر کشورها رنگ هیجان و جوان شناخته می شود ولی در انگلستان این رنگ را قدیمی می دانند. شاید به این دلیل که در این کشور رنگ قرمز رنگ سلطنتی است و جلوه ی سنتی پیدا کرده است.
در ادامه تاثیرات اصلی رنگ را بصورت تیتروار با هم مرور می کنیم.
– ایجاد جلب توجه
– نوشته های مهم را خواناتر می کند
– باعث ایجاد اعتماد مشتری و در نهایت خریدار کالا می شود
– از محتویات محصول آگاهی میدهد
– در به خاطر سپاری آسان یک بسته بندی و برند سازی کالا کمک فراوان می کند.
نقش رنگ در بسته بندی کالا
رنگ مهم ترین عنصر در یک بسته است. حواس ما نسبت به تأثیرات رنگ بسیار حساس است و رنگ باعث بروز واکنش های روانی در ما می شود. تاثیرات روانی رنگها مبحث پیچیده ای است و نمی توان برای تاثیرات روانی رنگها یک فرمول مشخصی را معرفی کرد ولی بطور کلی می توان مباحثی را مطرح کرد که در ادامه به آن پرداخته ایم.
زرد:
در حقیقت قوی ترین رنگی است که جلب توجه می کند. چه به تنهایی و چه در ترکیب با دیگر رنگ ها، بششاش و سرزنده است و اغلب اوقات یادآورد قدرت است. براحتی در هر نقطه ای قابل تشخیص است، درخشان ترین رنگ هاست. برخلاف آبی در زرد هیچ عمقی احساس نمی شود، زرد طلایی بسیار مؤثر و فعال است و وقتی که متمایل به سبز می شود حاکی از کسلی و مریضی است. با افزودن مقدار کمی قرمز به آنه به قلب گرمی می بخشد و احساسی از شادمانی و رضایت می دهد. درست مانند احساسی که هنگام نگاه به خرمن طلایی گندم به ما دست می دهد.
نارنجی:
بیش از قرمز ارتباط و تشعشع را بیان می کند. رنگی فعال است که به خاطر وجودش قلباً پذیرفته می شود. رنگی است همچون آتش و غروب خورشید، دارای گرمی و نیروی زندگی است.
آبی:
رنگی است عمیق و زنانه که در محیطی آرام استراحت می کند. این رنگ مورد علاقه اشخاص بالغ و نشانه ای است از بلوغ و پختگی، آبی خاطرات دوران طفولیت را بیدار می کند و به زندگی روحانی درونی مربوط می شود. مثل قرمز مایل به تظاهر نیست، ولی میل دارد که با عشق تلقی گردد. آبی یقیناً آرام است ولی نه مثل سبز که بیشتر حالتی از استراحتی دنیوی و رضایت از خود دارد. در این جا عشق دارای عظمتی آسمانی و باشکوه است. هرچه آبی تیره تر می گردد، بیشتر بشر را به سوی بی نهایت فرا می خواند. آبی روشن لمس ناپذیرتر و دارای شخصیتی بی تفاوت تر و تهی تر می باشد و رویا انگیز است. مشاهده ی رنگ آبی احساس خنکی و پاکیزگی بهداشتی را ایجاد می کند. بخصوص زمانی که در مجاورت سفید قرار می گیرد.
آبی فیروزه ای دارای استحکام زیادی است و بیانی از اشتیاق دارد، ولی اشتیاقی سرد و غیرعادی، تازگی و طراوت آن یادآور دریاچه های کوهستانی در تابستان است.
بنفش:
هیچ رنگی به اندازه ی بنفش مرموز نیست، بنفش معادل اندیشه ای متفکر و عرفانی است که با نگرانی رازی را پنهان می کند. بنفش غمگین، افسرده و مملو از وقار است. هرچه بنفش کمرنگ تر می شود،کم مایه تر و بیشتر جادویی و سحر انگیز می شود تا پوشیده و نهانی، بیشتر کسل کننده می شود تا جدی و موقر بنفش کمرنگ به اندازه ی بنفش، قاطع نیست.
قرمز:
این رنگ دلالت بر استحکام، سرزندگی، قدرت، مردانگی و نیرو دارد. قرمز خشن، دلگرم کننده و مسلط بر اعصاب است، قرمز خود را بدون قید و شرط تحمیل می کند. این رنگ هم حالت جدیت و وقار هم حالت مهربانی و جذابیت را القاء می نماید. قرمز ذاتاً رنگ گرمی است و لبریز از حرارت و نشاط با وجود تمامی نیرو و شدتش نمایش از یک نیروی مقاومت ناپذیر و بیکران است، اما مانند زرد نیست که خود را با منعکس کردن در همه جوانب بر باد می دهد و شخصیت اسراف کاری دارد. به جای تمام این هیجان و شدت، نیروی فوق العاده ای را به دست می دهد و هدفش همیشه آگاهانه است. قرمز در یک نظر توجه ما را جلب می کند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به آن نگاه می کنیم، به همان صورت که کودکی بی اراده دست به سوی مشکلات می برد.
کاربرد رنگ قرمز در صنایع غذائی؟ قرمز رنگ خطر است ( رنگ خون) و رنگ اخطار ( علامت توقف). این رنگ بیشتر از هر رنگ دیگری نگاه ها را به خود جذب می کند از این رو حتی در پر سایه ترین و کم نور ترین قفسه ی فروشگاه ها هم به چشم می آید. همچنین قرمز رنگی است که بدن را تحریک می کنند و باعث تحریک اشتها میشود ، از این رو اکثر شرکت های مواد غذایی در طراحی لوگوی خود از این رنگ استفاده می کنند.
صورتی:
خجالتی است و دارای مهربانی، کمرویی و ملایمتی رویایی است. به دلیل کمی تحرک صورتی تصویری است از طبیعت زنانه و عاطفه. صورتی، ملایمت و الفت را بیان می کند.
سبز:
از تمام رنگها آرامتر است. به هیچ جهتی تمایل ندارد و بیانگر هیچ چیزی از قبیل لذت، اندوه یا هیجان نیست رنگی است بی ادعا، سبز خالص همان جایگاهی را در جمع رنگ ها دارد که طبقه ی متوسط در جامعه ی بشری، جمعی بی تحرک که موفقیت هایش را جمع می زند و پول هایش را می شمارد. زمانی که طبیعت سبز می شود، آنگاه امید برای زندگی جدید به وجود می آید، این ریشه تشبیه معروف سبز به امید است. زرد به سبز قدرت و شخصیتی آفتابی می دهد. اگر آبی رنگی مسلط است، سبز جدی و فکور است. سبز چه تیره باشد و چه روشن بیانگر شخصیتی آرام و بی تفاوت است. بی تفاوتی در سبز روشن نمایان تر است.
سیاه:
تیره و غلیظ، سمبل اندوه و مرگ است، این رنگ شخصیتی غیرقابل نفوذ دارد، عاری از امکانات است. یک سکوت بدون آینده و بدون امید به آینده است. رنگی است که کمتر از رنگهای دیگر انعکاس دارد. با بیانی از یگانگی و سازگاری، بدون هیچ صفت مختص به خود، سیاه اثر افتخار و نجابت و زیبایی را بویژه زمانی که براق است بر می انگیزد.
سفید:
پاکی و خلوص را القاء می کند، تعبیر ناپذیر و غیرقابل توضیح است. هیچ صفت مشخصه ای ندارد. اثری نامفهوم و نامحدود و بی نهایت اثر می گذارد. سفید در روح ما آرامش کاملی پدید می آورد. سفید سکوتی سرشار از زندگی است.
خاکستری:
مشخصه ی مستقلی ندارد، نه مثل سفید سرشار از امکانات است و نه مثل سیاه غیر فعال است در واقع او جرات تأیید خود را ندارد. خاکستری بیان روحیه ای است مردد و بی طرف که سمبل بی تصمیمی و عدم وجود است. رنگ پریدگی خاکستری، بازتاب وحشت، پیری و مردگی است که نزدیک می شود هرچه خاکستری تیره تر می شود، بیشتر یادآور ترس، یکنواختی و غم بی دلیل است. خاکستری تیره به معنای واقعی کلمه رنگ کثیفی، چرک و خاک است.
رنگ طلایی رنگیست که نشان دهنده برتری و ویژه بودن یک محصول است.
زرشکی (ارغوانی ):
برای مشخص کردن خطر تابش اشعه هایی نظیر ایکس،آلفا،بتا،گاما،پروتون و … بکار می رود. این رنگ به همراه پره های شکسته شده در یک زمینه زرد برای نشان دادن اتاقها و محلهایی است که در آنجا مواد رادیواکتیو ذخیره یا جابجا میشود.
نتیجه گیری
در تمامی صنایع رنگ به عنوان عامل کمکی در تامین و ایجاد حس امنیت، ایجاد راه های ارتباطی ، تزیین، رمز نگاری و نشانه گذاری (خصوص برای ایجاد لوگو و برند سازی) و نظایر اینها و برای مقصود معین به کار گرفته می شود.محققان بر اساس مقاله ای با عنوان ” تاثیر رنگ در بازاریابی” یافته اند که بالغ بر 90درصد قضاوت هایی که از سوی مصرف کنندگان درباره محصولات می شود، تنها بر اساس رنگ است. انتخاب بهترین رنگ به محصول بستگی دارد به عبارت دیگر آیا رنگ با آنچه که فروخته می شود “تناسب” دارد یا نه؟
زمینه کاری شما مهم ترین نقش را بازی می کند. احساس و تصویر ذهنی که برند شما در متقاعد کردن مصرف کننده می گذارد، بسیار مهم است. رنگ انتخابی حتما باید با برند متناسب باشد. در ادامه برای هر کالائی رنگهای متناسب آن را معرفی می کنیم.
غذا (به طور کامل) : زرد با مقدار مشخصی سبز
اسپاگتی و غیره : زرد
ذرت: زرد سرخفام
شیر: آبی تیره، آبی کمرنگ، سفید
قهوه: قهوه یی، طلایی
کاکائو و پودر شکلات : قهوه یی، زرد
روغن حیوانی : زرد، کرم
روغن گیاهی: زرد به اضافه ی سبز کمرنگ
گوشت : نمایش طرحی واقعی از آن نوع(قرمزهای گوشت بوسیله سبز موکدتر میشود)
خواربار به طور عام : نارنجی، قرمز
بیسکوئیت : طرحی واقعی از کالا، زرد، قهویی کمرنگ
شیرینی و شکلات : قرمز، نارنجی
شکلات : قهوه یی یا آبی روشن
غذای یخزده : سبز آبی فام، سفید
میوه ها : طرحی واقعی از کالا (در صورت امکان همراه با تم رنگ نارنجی)
پودر شستشو: آبی، سفید، احتمالاً سبز
صابون : قهوه یی، آبی کمرنگ (بیان پاکیزگی)
صابون های آرایشی : صورتی، فیروزه یی
صابون های مردانه : خاکستری، بژ
واکس مبلمان : تم رنگی از قهوه یی
خمیر دندان : تن های آبی
کرم های ویتامینه (دارویی) : نارنجی، قرمز، سبز چمنی، سفید
کرم محافظ پوست : بژ، آبی متالیک
روغن زیبایی مو و صورت عطرها : صورتی و آبی ملایم
عطرها : بنفش، بنفش کمرنگ
محصولات بهداشتی عمومی : آبی لاجوردی، قرمز، سفید
محصولات بهداشتی شخصی و محصولات دارویی با اثرات خاص : سایه های بنفش کمرنگ
کرم پودر: آبی لاجوردی یا قرمز، نارنجی
حشره کش ها : زرد، سیاه
کالاهای صنعتی: قهوه ای ، مشکی و گاها تصویری از کالا
تلاشهای فراوانی جهت طبقهبندی واکنش مصرفکننده به رنگهای مختلف انجام شده است. اما حقیقت امر این است که رنگ به تجارب شخصی افراد بسیار وابسته است و انتقال احساس و برداشت خاص از یک رنگ به صورت جهانی دشوار است بنابراین مطالب ارائه شده فقط حکم معرفی و آشنائی نسبی می باشد و گاها تجربه های متفاوتی وجود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید