جعبه شیرینی

جعبه شیرینی از پر مصرفترین جعبه هااست که برای بسته بندی محصولات خوراکی استفاده می گردد  به همین دلیل این نوع جعبه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در جعبه های شیرینی باید به برخی نکات مانند  چاپ جعبه شیرینی،  بهداشتی بودن و استفاده از توانائی برندینگ جعبه دقت لازم را لحاظ نمود. در واقع شیرینی از جمله خوراکی هایی می باشد که در تمام مراسم ها و روزهای سال مصرف میشود و یکی از عوامل فروش بیشتر و همراه ساختن مشتری، بهداشتی بودن، نوع بسته بندی و کیفیت چاپ جعبه شیرینی می باشد.

جعبه شیرینی عموما به صورت دو تکه (کفی و دری) تولید می شود:

1- درب یا رویه جعبه شیرینی

درب جعبه شیرینی عموما از مقوای پشت طوسی با گرماژ 300 گرم تهیه میشود. البته برای اینکه مقوله بهداشت بیشتر لحاظ شود توصیه ما استفاده از مقوای ایندربرد خواهد بود. درب جعبه شیرینی در ایجاد جلوه بصری، جذب مخاطب و در نتیجه برندینگ قنادی ها نقش بسیار مهمی دارد. 

2- کفی یا زیره جعبه شیرینی

کفی جعبه شیرینی که نقش اصلی در نگهداری شیرینی ها را دارد عموما از مقوا مغزی بهداشتی با گرماژ 700 گرم تولید می شود و برای ایجاد ظاهر مناسب و از طرفی بهداشتی کردن جعبه، امکان استفاده از انواع روکشهای مقوا وجود دارد ولی بیشتر از روکش متالایز و سلفون استفاده می شود.

در این بخش مقاله انواع روکشهای مقوا را برای آشنائی بیشتر توصیه می نمائید.

ابعاد جعبه شیرینی

به دلیل تنوع در وزن شیرینی ها و همچنین مقدار مورد نیاز مشتری، ابعاد جعبه شیرینی نیز متنوع می باشد. تنوع اصلی در ابعاد طول و عرض جعبه شیرینی اتفاق می افتد ولی ارتفاع جعبه که اصطلاح لبه گفته می شود بیشتر در دو ابعاد؛ 5 سانتی متری که لبه کوتاه و لبه 7.5 سانتی که لبه بلند اطلاق میگردد، در بازار عرضه می گردد. جعبه های کیک تولد لبه ها حدود 14 سانت خواهند بود.

در ادامه برخی از ابعاد مرسوم برای اوزان مختلف جعبه را ذکر می کنیم.

برای نیم کیلوئی ابعاد 20 در15سانت در دو مدل لبه کوتاه و لبه بلند

برای 750 گرمی ابعاد 26 در 17 سانت در دو مدل لبه کوتاه و لبه بلند 

برای یک کیلوئی ابعاد 26 در20 سانت در دو مدل لبه کوتاه و لبه بلند 

برای یک و نیم کیلوئی ابعاد 27 در27 سانت با لبه کوتاه و 26 در 26 سانت با لبه بلند یا ابعاد 32.5 در22.5 سانت در دو مدل لبه کوتاه و لبه بلند 

برای دو کیلوئی ابعاد 31.5 در26.5 سانت با لبه بلند 

برای سه کیلوئی ابعاد 40 در25 سانت با لبه بلند

جعبه های کیک همانطور که گفته شد در ارتفاع 14 سانت و با ابعاد عرف (23 در 23) و(26 در 26) و(30 در 30) و(33 در 33) و(40 در 40) سانت عرضه می شود.

لازم به ذکر است ابعاد گفته شده بصورت عرف ساخته میشود و معمولا محدودیتی برای تغییر در ابعاد وجود ندارد.

قیمت جعبه شیرینی

مهمترین پارامتر در هزینه جعبه شیرینی، نوع و قیمت مقوا می باشد وسپس هزینه چاپ رویه جعبه شیرینی به اضافه دستمزد چاپ و تیغ زنی و عوامل پس از چاپ مانند سلفون کشی و طلاکوب تعیین کننده خواهد بود. قیمت کفی جعبه شیرینی به صورت کیلویی عرضه میشود و غیر از قیمت مغزی نوع روکش آن در تعیین قیمت موثر خواهد بود.

چاپ و طراحی جعبه 

طرح اصلی جعبه شیرینی بر روی درب آن اجرا می شود و امکان چاپ تا چهار رنگ وجود دارد. استفاده از طرح گرافیکی مناسب علاوه بر خواص تبلیغاتی باعث بالا بردن سطح کیفی محصول نزد مشتری و برند کردن فروشگاه و جذب مشتری نقش مهمی خواهد داشت. از آنجائی که مصرف شیرینی علاوه بر محافل خصوصی در مهمانی و مراسم ها دیگر هم رایج است بنابراین باید از نام و طراحی گرافیکی جذاب استفاده کنیم تا بتوانیم نقشی از برند خود را در ذهن مخاطبین حک نمائیم. در ادامه به این نکته اشاره باید کرد که هر چند درج آدرس واطلاعات تماس  برروی جعبه شیرینی سلیقه ای است اما از نظر بازاریابی و تبلیغات بهتر است اطلاعات فروشگاه برروی جعبه شیرینی درج گردد.  کفی جعبه از روکش های متالایز (ساده و طرح دار) و یا سلفون که گاها  بنا بر سلیقه مشتری می توان طرح ساده یا لوگو وآرم قنادی را بصورت تک رنگ اجرا کرد.

یکی دیگر از محصولات مقوائی خلاقانه و مفید که در صنف قنادیها مورد استفاده قرار می گیرد، انواع زیره برای کیک و دیس یا سینی می باشد. برای آشنائی بیشتر مبحث دیس مقوای را ملاحظه نمائید.

 در ادامه این مبحث گلچینی از طرحهای گرافیکی جعبه شیرینی را به نمایش می گذاریم تا متناسب با سلیقه خود یک طرح را بعنوان پیش فرض انتخاب و از طراح خود بخواهید تا نزدیک به سلیقه شما اقدام به طراحی نمایند. در اینجا لازم به ذکر است ما مدعی طراحی نمونه های زیر نبوده و تنها به این طریق قصد داشتیم برای رسیدن به زبان مشترک بین طراح و کارفرما اقدامی انجام داده باشیم. 

با بررسی طرحهای فوق چند نکته قابل ذکر می باشد که در چند بخش به آنها خواهیم پرداخت. نکات ذکر شده تنها از دیدگاه ما میباشد و از آنجائی که طرح گرافیکی یک کار هنری محسوب می گردد و در هنر تنوع سلیقه وجود دارد ما تنها به نقد طراحها از دیدگاه خود  پرداخته ایم.

1) بیشتر طرحها بر روی زمینه سفید اجرا  گردیده است چراکه رنگ سفید رنگ نماد سلامتی و بهداشت است و شیرینی بعنوان یک خوراکی سلامتی و بهداشت در آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

2) نکته مشترک در تمامی طرحها درج نام یا همان برند فروشگاه  با فونت خاص و بصورت لوگو فونت می باشد. اینکار برای برند سازی بسیار مفید و توصیه میشود.

3) در طراحی برخی از موارد، المانهائی مثل گل و بوته مورد استفاده شده که شاید اجرای بوته جقه ها برای شینرینی های سنتی مناسب باشد ولی استفاده از گلهای طبیعی را خیلی متناسب با حرفه قنادی نمی دانیم و شاید المانهای دیگری مثل خوشه گندم و یا دانه های قهوه مناسبتر باشد.

4) گرچه معمولا  قنادیها تنوع بسیاری در تولیدات خود دارند ولی گاها برخی از آنها تمایل دارد در یکی از محصولات خود مثلا کیک تولد یا شیرینی تر و یا شیرینی دانمارکی خود بیشتر تمرکز بگذارد. جعبه شیرینی این توانائی را دارد که همچون یک برگه تبلیغاتی عمل کند و در بین مخاطبان توزیع گردد بنابراین می توان در طرح جعبه محصول مدنظر را تبلیغ نمود.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *