طراحی کارتن

طرح و چاپ جعبه و کارتن

چاپ کارتن و جعبه را می توان از دو منظر بررسی کرد. یکی نوع دستگاه چاپ و به عبارتی روش اجرا که در مبحث انواع کارتن به آن پرداخته ایم. و دیگری طرح گرافیکی که شامل تصویر و متن می باشد. در این مقاله ما فقط جنبه طرح و گرافیک بسته بندی را مورد بررسی قرار می دهیم.

یک طرح گرافیکی به دو بخش تصویر و متن قابل تفکیک است که در ادامه به نکات هر یک از این دو موضوع خواهیم پرداخت.

بخش اول: تصویر طرح

از پارامترهای یک طرح گرافیکی خوب استفاده از تصاویر مناسب و جذاب می باشد که برخی از نکات یک تصویر تاثیرگذار را مرور می کنیم.

1) تصویر محصول

برای هر نوع بسته بندی، از تصویر خود محصول می توان در طرح گرافیکی و در راستای معرفی و ایجاد جاذبه در مخاطب بهره برد. در این خصوص باید از عکاسان حرفه ای و تکنولوژی عکاسی صنعتی کمک گرفت. طراحان هم موقع استفاده از تصویر محصول باید به کنتراست و طیف رنگها، رزولیشن و بطور کلی کیفیت تصویر دقت لازم را داشته باشند.

2) تصاویر انگیزشی

استفاده از تصاویر هنری یا تصاویری از طبیعت یا حتی اماکن معروف و به طور کلی هر تصویری که جاذبه بصری ایجاد کند. با کمک این تصاویر و برای چند لحظه هم که شده می توان نظر مخاطب را به محصول جلب نمود. بنابراین با انتخاب یک عکس خوب میتوانیم گامی برای بازاریابی و جذب مشتری برداریم.

3) تصاویر هندسی و علائم 

علائم استاندارد یا هشدار که هر کدام بیانگر مطلب خاصی خواهند بود از دیگر تصاویر موجود در یک طرح گرافیکی می باشد. این علائم برای اطلاع رسانی برخی موارد مانند شکنندگی کالا یا روش بهینه حمل و نقل و یا حتی نشانه سازمان های بهداشتی یا استاندارد کشور می باشد. برند، آرم و لوگو محصول یا شرکت نیز در همین گروه تصاویر بشمار می رود. به خاطر اهمیت موضوع در ادامه همین مطلب کمی مفصل تر بررسی می گردد.

برای آشنائی با انواع علائم اختصاری اینجا کلیک کنید.

بخش دوم: متن و طرح پیام

متن و نوشته روی جعیه یا کارتن یکی دیگر از مهم ترین پارامترهای طراحی کارتن به حساب می آید. یکی از وظایف هر طرح گرافیکی رساندن پیام به مخاطب است. متن و نوشته روی کارتن یا جعبه مستقیم ترین اثر را بر روی مخاطب خواهد داشت که در ادامه نقش آنرا بررسی خواهیم کرد.

1) اطلاعات فنی و مشخصات ظاهری محصول

توضیحاتی در مورد محصولی که درون جعبه و کارتن قرارداده شده است از اصلی ترین و بدیهی ترین وظایف متن طرح خواهد بود. اطلاعات عمومی از قبیل حجم، وزن، تعداد و گاها اطلاعات تخصصی مانند ولتاژ، توان، مواد اولیه و غیره که به تشخیص تولید کننده، بر روی جعبه و کارتن درج میگردد.

2) جملات انگیزشی

استفاده از جملات تاکیدی و انگیزشی که به نوعی شعار تبلیغاتی محسوب میشود. جملاتی مانند پرقدرت ترین، با سابقه ترین، بینظیرترین، انحصاری، خوش مزه، به یادماندنی و دیگر جملاتی شبیه این موارد ، می تواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد. البته باید متناسب با محصول و با مشورت تولید کننده و مسئول تبلیغات شرکت بهترین جمله انگیزشی را برای محصول خود انتخاب و به عبارتی شعار تبلیغاتی خود  قرار داد. 

نکته قابل توجه اینکه معمولا این گونه جمله ها در قسمتی از کارتن و جعبه درج میشود تا وقتی محصول برای عرضه در فروشگاهها قرار گرفت به راحتی قابل رویت باشد. باید در انتخاب جمله مناسب به منطقه ای که محصول توزیع میگرددو مواردی مانند آداب و سنت، مذهب و فرهنگ منطقه توجه نمود. همچنین باید کلماتی انتخاب کرد که از لحاط روانی مورد قبول واقع گردد. به عبارت دیگر نه چنان برجسته و غیر باور و نه کم هیجان که بار روانی تبلیغ  کم اثر باشد. 

متن ها گاهی باید بصورت جدی، گاه طنزآميز و گاهی با ایجاد هيجانات و عواطفی همچون ترس از عدم استفاده همراه می باشد. گاهی انتخاب متنی که یک خاطره مشترک و نوستالژی را بيان کند یک انتخاب بی نظیر خواهد بود. بررسی اینکه پيام را بطور مستقيم و بدون پيچيدگی بيان کنيم یا بصورت تلویحی و با استفاده از کنایه از دیگر مواردی است که زمان طراحی پیام و متن محصول باید مدنظر باشد.

3) فونت خاص

بهره گیری از لوگو تایپ و فونت خاص یکی دیگر از پارامترهای اساسی در طرح گرافیکی بسته بندی به شمار می رود. البته فونت در عین خاص بودن باید قابلیت برای عموم مردم خوانا باشد. گاهی دیده شده برای ابداع فونت خاص نه تنها به سمت ناخوانا نویسی بلکه به سمت زشت و بدون تناسب نویسی سوق پیدا کرده است. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به فونت جذاب از اساتید هنر خط و گرافیک بهره مند شوید تا نکات هنری مانند تناسب ابعاد حروف و یا فاصله بین کلمات را به خوبی رعایت شود.


برند سازی و طرح گرافیکی کارتن

مهمترین هدف هر تولید کننده برند شدن محصولات آنها خواهد بود. برای برند سازی یکی از پارامترهای مهم طرح گرافیکی روی بسته بندی می باشد و شرکتهای زیادی از این پارامتر بهره می برند.

 برای اینکه در راستای برند کردن یک محصول گام بر داریم باید از تمام ظرفیتهای تبلیغاتی به نحوه احسن بهرمند شویم. یکی از این ظرفیتها طرح روی جعبه و کارتن خواهد بود که در این قسمت در سه بخش به این مقوله می پردازیم.

1) استفاده از آرم و لوگو

انتخاب یک لوگو حرفه ای در برند سازی یک محصول اهمیت زیادی دارد و این امکان وجود دارد با به کار گیری مناسب از آرم و لوگو در طراحی جعبه و کارتن گامی در جهت برند سازی  برداشته شود. در خصوص انتخاب آرم و لوگو مناسب برای یک شرکت تولیدی  پیشنهاد می کنیم از متخصصان این امر بهرمند شوند و در انتخاب لوگو مناسب زمان کافی را لحاظ  نمایند.

علائم، نشانه و نماد و به عبارت کلی تصویر زبان مشترک برای عموم ملتها با هر زیان و فرهنگی محسوب میگردد. در صنایع بسته بندی تصویر از بخشهای اصلی برای طرح گرافیکی روی کارتن و جعبه به شمار می رود. یکی دیگر از تصاویر پر کاربرد، علائم اختصاری است که مفاهیمی را با مخاطبین خود در میان میگذارند.

لوگو و نشان تجاری گونه ای از علائم هستند که به یک شرکت و تولید کنند خاص اشاره می کند. علائم راهنمائی و رانندگی هم به کمک تصاویر، قوانینی را به نمایش می گذارد که برای تمام مردم دنیا قابل فهم و زبان مشترک برای رعایت قوانین در حوزه راهنمائی و رانندگی می باشد. علائمی مخصوص صنعت بسته بندی نیز وجود دارد که برخی اطلاعات  کلی راجع به چگونگی حمل و نقل یا ماهیت محصول را به مخاطبین متذکر می شود.

همانگونه که گفته شد علامتهای اختصاری زبان مشترک تمامی ملل بوده و علاوه بر اینکه نیاز هست تا تولیدکنندگان و طراحان گرافیکی با این علائم آشنا باشند، مخاطبین کالاها نیز باید با این مفاهیم آشنا باشند تا قبل از خرید و استفاده از این محصولات به کمک این علائم از ماهیت کالا با خبر شوند تا احیانا خرید نادرست و به طبع آن هزینه نادرستی ننمایند. کارتن سازی اصفهان با دانش به روز در خصوص طراحی و تولید بسته بندی در خدمت هموطنان گرامی خواهد بود.

2) استفاده از رنگ سازمانی

از دیگر کارهائی که در راستای برند سازی از آن استفاده می شود انتخاب رنگ سازمانی متناسب با کالا می باشد. این امکان در طرح کارتن و جعبه وجود دارد تا  از رنگها بهره مند شد. به عنوان مثال عموما برای محصولات خوراکی از رنگهای گرم مانند زرد و قرمز استفاده می شود و برای محصولات بهداشتی از رنگهای سرد مانند آبی و سورمه ای بهره می برند. در خصوص انتخاب رنگ، مقاله تاثیر رنگ در صنعت بسته بندی را توصیه می کنیم.

 3) استفاده از جلوه های ویژه چاپ

احتمالا به کاتالوگ، فولدر، کتاب یا به طور کلی به یک چاپ نفیس برخورد کرده اید که مایه تحسین شما شده باشد. کارهای بسیار ساده و جذابی که در نهایت چشم نواز و خوشایند جلوه می کنند. انجام کارهای خلاقانه در چاپ نیاز به آگاهی و اشراف بر تکنولوژی و شیوه های مختلف چاپ دارد تا با ذهنی خلاق و هنرمند، شگفتی بیآفریند. در ادامه روش و ابزارهای ایجاد جلوه های بصری را به اختصار مرور می کنیم.

1-خلاقیت

در استفاده از مواد مختلف، برای ایجاد جلوه های ویژه در یک کار چاپی نیاز به کاغذ، مقوا یا هر جنس دیگر که عمل چاپ روی آن انجام شود داریم. بهتر است فکر خود را به کاغذ، مقوا و چیزهای معمول، محدود نکنیم. مثلا برای کاتالوگ یک شرکت تولید ورقه های آلومینیومی می توان از ورقه آلومینیوم نازک به عنوان جلد استفاده کرد و روی آن با چاپ سیلک یا برجسته کاری و یا حکاکی متن مربوطه را ثبت نمود.

2-استفاده از رنک پنتون

با شناخت رنگهای چاپ و استفاده به جا از رنگهای pantone(مانند رنگهای نقره ای، طلایی، فسفری و ….) می توان کاری خاص و خلاقانه خلق کرد.

3- ترموگرافی

ایجاد برجستگی با رنگ،اغلب به شکل تن پلات ایجاد میگردد.

4- پوشش های UV

معمولا برای مقاوم سازی کاغذ و مقوا بکار میرود ولی با استفاده به جا مانند UV تکه ایروی قطرات آب یا روغن، باعث براقیت آنها شده و جلوه جذابی خواهیم داشت.

5- پوشش سلفون مات و براق

سلفون پوشش نازکی است که باعث مقاوم شدن کاغذ و مقوا می شود. هرکدام حالت های ویژه ای روی کار ایجاد می کند. نوع مات آن، به کار چاپی متانت و سنگینی خاصی می دهد.

6- چاپ داغی

این شیوه چاپ بیشتر به اسم طلاکوب معروف است، با بکار گیری ورقه های نازک فلزی که در رنگ های مختلف از جمله طلایی، نقره ای، سبز، آبی و غیره می توان کارهای دلچسبی انجام داد.

7- برجسته کاری با کلیشه فلزی

با بکار گیری ماشین چاپ لترپرس یا زمان دایکات با کمک کلیشه فلزی می توان برجستگی یا فرورفتگی در یک سطح ایجاد نمود. این شیوه نیز برای ایجاد جلوه های ویژه در کار چاپی بسیار چشم گیر است.

8- دای کات

با برش قسمت های خاصی از طرح میتوان جلوه خاص و جذابی خلق کرد. از این شیوه در کارت های تبریک بسیار استفاده می شود.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *