مطالبی که در این بخش بررسی می‌گردد:


اینک در ادامه ساخت کارتن را متناسب با محصول و کالائی که قرار است بسته بندی شود را در گروه‌های زیر بررسی خواهیم کرد.

ساخت کارتن خرما، ساخت کارتن صیفی جات، ساخت کارتن مرکبات، ساخت کارتن تخم مرغ، ساخت کارتن مواد غذائی(کارتن مادر کیک و بیسکویت، عسل و…)، ساخت کارتن محصولات بهداشتی، ساخت کارتن محصولات داروئی، ساخت کارتن محصولات صنعتی، ساخت کارتن محصولات پزشکی، ساخت کارتن لوازم یدکی خودرو، ساخت کارتن مخصوص پست و فروشگاه اینترنتی، ساخت کارتن لوازم خانگی و آشپزخانه، ساخت کارتن متفرقه ( ذغال، بسته بندی سنگ و…)

کارتن پستی

کارتن پستی

کارتن پست متناسب با ابعاد و وزن محصول از ورق‌های سه لایه و پنج لایه تولید می‌کنند که کاغذ این لایه‌ها را می‌توان از جنس‌های مختلف مانند کاغذ تست لاینر، کرافت و یا حتی سفید استفاده کرد. علاوه بر نوع کاغذ، گرماژ آن هم دارای اهمیت می باشد.

تنوع محصولاتی که توسط پست جابجا می‌شود باعث شده تا برای هفت مورد از پر کاربردترین آن‌ها ابعادی را به عنوان استاندارد در نظر بگیرند که با اسامی  (کد یک) الی (کد هفت) نامگذاری شده اند. همینجا لازم به ذکر است اگرچه این ابعاد به صورت استاندارد تعریف شده ولی گاها در ابعاد کارتن‌های پستی موجود بازار تفاوت‌های آن را شاهد هستیم

همانطور که احتمالا می‌دانید مرغوب‌ترین کاغذ را کرافت می‌گویند و برای تهیه یک جعبه بزرگ که احتمالا محصول داخل آن نیز سنگین خواهد بود گرماژ کاغذ را 200 گرم در نظر می‌گیرند. البته این مطلب جنبه توصیه دارد و گاها دیده شده که تمام کارتن‌های پست حتی سایزهای بزرگ را از کاغذ با کیفیت و گرماژ پائین تولید می‌کنند.

ما در کارتن سازی اصفهان و در راستای ارج نهادن به انتظارات مشتريان محترم و در جهت تحقق اهداف و سياست‌های شركت پست مبنی بر رعايت اصل مشتری مداری و جلب رضايت مشتريان و در جهت تولید کارتن پستی با کیفیت مطلوب همواره برخی موارد به شرح  ذیل را در نظر گرفته ایم.

1) کارتن پستی بايد محكم و متناسب بــا وزن، شـكل، حجـم، مـاهيت و محتويـات آن باشد؛ بنابراین هر قدر کارتن بزرگ‌تر می‌شود، جنس و گرماژ کاغذ آن را بالاتر در نظر گرفته ایم.

2) کارتن پستی بايد شرايط حمل و نقل را تحمل نماید و در مدت زمان رهسپاري و روش‌های مختلف حمل و نقل و حتی شـرايط جـوي مقاوم باشد.

3) کارتن پستی نبايد دارای شرايطی باشد كه برای كاركنان پست ايجاد خطر نموده و يا موجب كثيـفی، آلودگی و صدمه رسانيدن به ساير مرسولات و يا تجهيزات پستی گردد.

به غیر تمهیداتی که ما در کارتن سازی در نظر می‌گیریم مسئولان پست هم باید نکاتی را همیشه در نظر داشته باشند و از کارتن‌ها به گونه ای استفاده شود كه از آسيب ديدن محتويات آن جلوگيري شود .

مسئولان پست بهتر است در هنگــــام بسته بندي امانات و مرسولات، موارد ذيل را رعایت نمایند..

1) از كارتن‌هاي پستي با ابعاد مناسب با محصول استفاده شود. یعنی دقت نمايند كــه ظـرف و مظـروف مطـابقت داشـته و اصولا” تناسب كافي بين وزن و حجم مرسول با كارتن انتخابی وجود داشته باشد.

2) پس از قرار دادن مرسول در داخل كارتن اقدام به تسمه كشی كارتن گردد.

3) ضمنا” جهت چسباندن كارتن از يك نوع چسب استفاده شود و از به كار بردن دو نوع چسب بر روی يك امانت خوددار گردد.

ساخت کارتن خرما در اصفهان

کارتن خرما

ایران چهارمین تولید کننده خرما در سطح دنیا می‌باشد. خرما علاوه بر مصارف داخلی ، به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. در گذشته چین خرمای ایران را به صورت فله ای خریداری و بعد از بسته بندی مناسب به دنیا عرضه می‌کرد، ولی در حال حاضر با اینکه هنوز نقایص فراوانی در بسته بندی خرما در ایران وجود دارد ولی برخی از تشکیلات بسته بندی با استاندارهای لازم جهت شستسو ، سوت یا دست چین، پرس، و گازدهی مناسب توانسته اند با عرضه مناسب خرما گوشه‌ای از صادرات این محصول را به خوبی فراهم نمایند.
ساخت کارتن مناسب برای بسته بندی خرما از مهم‌ترین اقدامات و پارامترهای اصلی عرضه این محصول می‌باشد و ما در کارخانه کارتن سازی چهلستون خرسندیم با ساخت کارتن‌های با کیفیت توانسته‌ایم در عرضه داخلی و صادرات این محصول ایرانی نقشی ایفا کرده باشیم.
بسته بندی خرما، در وزن‌های کمتر از یک کیلوگرم عموما با جعبه‌های مقوائی انجام می‌شود و سپس 12 عدد از این جعبه‌ها در یک بسته بندی بزرگ از جنس کارتن قرار می‌گیرد. اصطلاحا به این کارتن بزرگ بسته بندی ثانوی یا کارتن مادر گفته می‌شود.
بسته بندی خرما در اوزان بیشتر از یک کیلو با کارتن انجام می شود که اغلب در چند وزن یک و نیم، سه ، پنج و ده کیلوئی و با کارتن های عموما سه لایه عرضه میگردد.
کارتن مادر و اغلب بسته بندیهای کمتر از پنج کیلو بصورت کارتن معمولی(چاک و برش) وبا چاپ مستقیم فلکسو ساخته می شود و برای کارتن های پنج کیلوگرم و بیشتر از آن، در اغلب اوقات با کارتن های دو تکه (کفی و دری) ساخته میشود که طرح گرافیکی بر روی درب آن را برای کارهای صادراتی با لمینت اجرا می‌کنند هرچند گاهی مشاهده می‌شود چاپ این دسته از کارتن ها با چاپ چهار رنگ فلکسو نیز انجام گردید است.

خرمای زاهدی

کارتن خرمای زاهدی

خرمای زاهدی که در دو استان فارس و بوشهر کشت می‌شوند، بخاطر رطوبت کم در وزن‌های بیشتری قابلیت بسته بندی و ارائه دارند.

خرما مرطوب

خرماهائی که رطوبت بیشتری دارند مانند کبکاب بوشهر و رطب بم (مضافتی) در اوزان کمتر بسته بندی میشود. خرمای مضافتی عموما در جعبه های کوچک 800 گرمی (بچه کارتن) بسته بندی میشوند و سپس تعدادی از آنها در یک کارتن بزرگ (مادر کارتن) قرار میگیرد. از آنرو که این نوع مخصوص صادرات می باشد معمولا مادر کارتن آن بصورت لمینه و سلفون تولید می گردد. بچه کارتن ها یا از مقوا سنگین (حدود 600 تا 700 گرم) برای کفی آن و برای درب از مقوای سبک (140 تا 200 گرم) استفاده میگیرد و یا گاهی از ورق کارتن  سه لایه با فلوت E تولید می گردد.

جعبه رطب مضافتی

کارتن مادر برای خرما

مادرکارتن خرما در ابعادی در حدود طول 330، عرض 210 و با ارتفاع 185 میلیمترمی باشد که دارای ظرفیت نه کیلو و ششصد گرم خرما یعنی 12 جعبه 800 گرمی است.  ابعاد حدودی دیگر که برای کارتن مادراستفاده می‌شود عبارتند از ابعاد حدوی با طول 440 ، عرض 250  با ارتفاع 145 میلیمتر میباشد. این نوع کارتن بهتر است از ورق پنج لایه تولید گردد و اگر از ورق سه لایه تولید میگردد باید از جنس لایه های مرغوب استفاده گردد.

کارتن مادر خرما
جعبه خرما خشتی

خرمای خشتی

خرمای خشتی از دیگر انواع خرما محسوب میگردد و معمولا در اوزان سه کیلوئی و بصورت فله ای بسته بندی میشود. ابعاد این نوع بسته بندی عبارت است از طول: 205  ،عرض: 130 و با ارتفاع 105 میلیمتر

خرمای پیارم

خرمای پیارم با 15 درصد رطوبت در حالی که در گروه خرمای نیمه خشک محسوب می گردد به خاطر قیمت بالای آن در بسته بندیهای کوچک و البته نفیس تر عرضه می گردد.

جعبه خرما پیارم

ساخت کارتن میوه و صیفی جات در اصفهان

بسته بندی برای میوه و سبزیجات تازه یکی از مراحل مهم برای عرضه آن می باشد که گاها مسافت طولانی از کشاورز تا مصرف کننده را باید طی کند. جعبه، سبد، کارتن کاغذی، کارتن پلاست، سطل پلاستیکی و پالت و ظروف چوبی از موارد استفاده برای حمل و نقل میوه و صیفی جات است.

بسته بندی هزینه قابل توجهی از صنعت تولید و عرضه را به خود اختصاص می دهد. بنابراین مهم است که از تولید کننده و حتی مصرف کنند نهائی درک درستی از انواع گزینه های بسته بندی داشته باشند. لیکن ما در راستا فعالیت خودمان اطلاعات مربوط به بسته بندی با کارتن را که از دیدگاه ما مناسب ترین نوع بسته بندی میوه می باشد را بررسی  کردایم.

دلایل انتخاب کارتن برای بسته بندی محصولات کشاورزی

1- یک بار مصرف بودن کارتن عاملی برای تمیز و بهداشتی بودن این روش بسته بندی است.

2- محیط زیست که دقدقه اکثر جوامع است را کارتن بخاطر تجدید پذیر و بازیافت بودن به طور کامل پوشش می دهد .

3- انعطاف پذیری بالای و تنوع در روش اجرای طرح هندسی متنوع در بسته بندی با کارتن وجود خواهد داشت.

4- با کارتن، اجرای طرح های گرافیکی متنوعی را ممکن خواهد بود و از طرفی با کمترین هزینه هر بار می توان در طراحی خود تجدید نظر نمود.

5- همانطور که گفته شد کارتون یکبار مصرف است اما به هیچ وجه دال بر ضعف در کیفیت و مقاومت آن نیست و از نظر استحکام در زمان حمل و نقل نمره قابل قبولی خواهد داشت.

6- از نظر وزن بسیار سبک تر از دیگر بسته بندیها می باشد که برای حمل و نقل امتیاز مهمی بشمار می رود.

7- هزینه مناسب بسته بندی با کارتن از دیگر مزایای آن به حساب می آید.

8- کارتن از ورق های مخصوصی تولید میشود که دارای یک یا دو لایه موج دار بنام فلوت ساخته میشود. این لایه های موج دار علاوه بر ایجاد استحکام، امکان انتقال هوا را در سطح کارتن محیا می کند. برای بهره وری بیشتر از این امکان می توان به راحتی در سطوح مختلف کارتن حفره هایی را ایجاد کرد تا انتقال هوا راحتر انجام دهد. این ویژگی برای تازه نگهداشت محصولات کشاورزی بسیار با اهمیت خواهد بود.

9- جذب رطوب و مقاومت در جذب رطوبت نسبی باعث میشود تا در سردخانه ها نیز با اطمینان مورد استفاده قرار گیرد.هر چند رطوبت جذب شده از هوای اطراف و محتویات می تواند مقاومت کارتون را تا 75 درصد کاهش دهد ولی پوشش های ضد رطوبت (موم، نشاسته، سلفون) می تواند تأثیرات رطوبت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

10- برای چینش و سورت میوه ها درون ظروف در وحله اول کارتن، فضای کمی را در کارگاه سورت میوه اشغال میکند و در ثانی قابلیت مونتاژ و بسته شدن راحتی دارد که در سرعت بسته بندی تاثیر خواهد داشت.

11- علاوه بر مزایای گفته شده کارتن چون ماده اصلی آن ازجنس کاغذ است، نرمی و بستر مناسبی را برای حمل و نقل محصولات کشاورزی را فراهم میکند. 

نکاتی که زمان ثبت سفارش کارتن برای بسته بندی محصولات کشاورزی باید در نظر گرفت

در بسیاری از مواقع مقاومت عمودی کارتن در زمانی که بسته بندیها روی هم قرار دادهمی شود، اهمیت چندانی ندارد. به عنوان مثال، کنسروها با بسته بندی ثانویه کارتن و در هنگام چینش روی هم، اکثر وزن را خود کنسرو ها تحمل می کنند. ولی برخی محصولات کشاورزی نمی توانند مقدار زیادی از بار عمودی را بدون آسیب دیدگی تحمل کنند. 

با توجه به علم فیزیک و هندسه، بیشتر فشار عمودی بر ظروف کارتونی توسط گوشه ها تحمل می شود. به همین دلیل، سوراخها و شکافهای تهویه هوا هرگز نباید در نزدیکی گوشه های ظروف قرار بگیرند و برای افزایش مقاومت در گوشه ها اقدامات خاصی مانند استفاده از نبشی کارتنی یا نبشی پلاستیکی یا تمهیداتی دیگر توصیه میشود.

نکته: زمان چیدن کارتن ها بر روی هم اگر کارتن بالائی مستقیم بر روی کارتن پائین قرار گیرد بعد چینش از چند ردیف احتمال سقوط کارتن های فوقانی زیاد خواهد بود و بهتر است کارتن ها بصورت متقاطع و همچون چینش آجر انجام شود که در این روش هم چون کارتن فوقانی بر وسط کارتن زیرین قرار میگیرد و از طرفی فشار عمودی وسط کارتن کمتر است بنابراین پیشنهاد میشود در این روش ابتدا چند ردیف اول را مستقیم روی هم و لایه های فوقانی را بصورت متقاطع چیدمان نمایند.

بررسی انواع کارتن میوه و صیفی جات از نظر روش چاپ

چاپ بر روی کارتن میوه را هم با چاپ مستقیم (چاپ فلکسو) و هم بصورت چاپ پوستر و لمینت اجرا میکنند. اگر محصول صادراتی و گران بها باشد عموما بصورت کارتن لمینتی و اگر از اهمیت کمتری برخوردار باشد بصورت چاپ فلکسو اجرا میشود. کارهای با ارزش بالا علاوه بر لمینیتی بودن از روکش سلفون نیز استفاده میکنند.

کارتن های میوه و صیفی جات از  نظر شکل هندسی

کارتن معمولی میوه

کارتن معمولی بسته بندی میوه و صیفی جات

این نمونه احتمالا کم هزینه ترین روش باشد و برای محصولات کشاورزی با دو ویژگی سبک و سفت مورد استفاده قرار می گیرد چرا که در چیدمان روی هم این نوع کارتن اگر محصول سنگین و نرم باشد محصولات پایین صدمه خواهند دید .

کارتن رو باز یا کارتن نمایشی مخصوص حمل میوه و صیفی جات

در صورتی که قصد داشته باشیم ظاهر میوه در ویترین محل عرضه آن کاملا مشهود باشد از کارتن نمایشی که در مدلهای مختلفی قابل ارائه است، استفاده می شود. این روش بسته بندی برای مسافت های طولانی بین تولید تا مصرف کننده نهائی توصیه نمیشود. نمونه طرح های کارتن نمایشی را اینجا و در مجموعه سری 400  مشاهده کنید.

کارتن نمایشی میوه
کارتن کفی و دری

کارتن کفی و دری میوه و صیفی جات

برای مسافت های طولانی نمونه کفی و دری به چند علت بهترین روش برای عرضه میباشد. در حالت ایده آل با کارتن های سه لایه نهایتا 5 کیلو و با کارتن پنج لایه  کیلو10 بار را می توان حمل کرد.

حال اگر محصولات ما سنگین تر باشد برای جلوگیری از خراب شدن محصولات زیرین در زمان چیدمان کارتنها بر روی هم باید حداقل دیواره های کارتن بیشتر از 5 لایه باشد واین خصوصیات در مورد کارتن کفی و دری در دو صورت امکان پذیر است و اولین مورد جمع لایه های کفی و دری دیواره بسته بندی را تشکیل خواهد داد و در حالت دوم می توان طرح کارتن را بگونه ای اجرا کرد که هنگام مونتاژ به دو یا حتی چهار طرف دیواره کفی و دری اضافه گردد که اصطلاحا کارتن قفل شو اطلاق می گردد و در تصویر زیر مشاهد میکنید بهره برد.

fruit5


برخی نکات برای افزایش استحکام کارتن میوه

اولین چیزی که برای ایجاد تحمل بیشتر در کارتن به ذهن می رسد استفاده از کارتن با تعداد لایه بیشتر است. معمولا برای محصولات کشاورزی کمتر از هشت کیلو کارتن سه لایه جوابگو خواهد بود ولی برای اوزان بیشتر باید از کارتن پنج لایه استفاده کرد.

دومین مورد بعد از افزایش لایه کارتن استفاده از کاغذ با کیفیت و با گرماژ بیشتر می رسد. برای محصولات کمتر از دوازده کیلو کاغذهای با گرماژ 130 گرم جوابگو می باشد ولی برای اوزان بیشتر بهتر است از کاغذ با گرماژ 200 گرم استفاده گردد. علاوه بر گرماژ کاغذ با افزایش درجه خلوص پالپ و خمیر کاغذ، کیفیت و تحمل فشار کارتن را بیشتر می کند.

ترفند سومی که در بسته بندی کارتن به ذهن میرسد استفاده از اتصالات اضافه که عموما از جنس خود کارتن می باشد و بوسیله منگنه چسب یا قفل کرده ورق ها در هم ساخته می شود. 

صادر کنندگان میوه و محصولات کشاورزی

تنوع اقلیمی ایران و وجود زمین های کشاورزی مستعد این امکان را فراهم کرداست که علاوه بر نیازهای کشور امکان صادرات نیز وجود داشته باشد. صیفی جات مانند خیار، گوجه، بادمجان و حتی سبزیجات مانند کلم و کاهو و از طرفی مرکبات مانند پرتغال، سیب، نارنگی و حتی میوه های خاص مانند گیلاس، زردآلو و کیوی  و غیره برای کشور چهار فصل ایران این امکان فراهم است تا اغلب این محصولات را  تولید به کشورهای همجوار مانند روسیه (که بخاطر سرما امکان کشت ندارند) یا کشورهای حوزه خلیج فارس (که به خاطر شرایط بیابانی و گرما امکان کشت ندارند) صادر نماید.  

یکی از ملاحظات اصلی صادر کنندگان محصولات کشاورزی در مورد بسته بندی آن می باشد. بسته بندی میوه های گران بها واز طرفی متناسب با کشورمقصد خصوصا برای کشورهای اروپائی بهتر است از کارتن لمینتی استفاده گردد. یک بسته بندی زیبا و مناسب می تواند بازار هدف را جذب نماید. البته ضعف در بسته بندی میوه در ایران مشهود بوده و گاها با ارسال فله ای و یا در ابعاد بزرگ بجای تصرف بازار نهائی و مصرف کننده مجبور میشوند محصولات خود را به واسطه داده و آنها با ارائه بسته بندی مشتری پسند سود اصلی را کسب می نمایند. (این واقعیت در محصولی مانند زعفران کاملا مشهود می باشد). ما در کارتن سازی اصفهان با اتکا به توانائی متخصصین خود در طراحی و ساخت کارتن، آماده مشاوره و ارائه بهترینها از نظر کیفیت و قیمت خواهیم بود.

نمونه های خاص جعبه


جایگزینی بسیار شیک در فروشگاه برای فروش  محصولات سبک و کم حجم  بجای نایلون می باشد. این نوع جعبه بخاطر ظرافت و از طرفی همانگونه که گفته شد چون برای بسته بندی و جابجائی محصولات سبک و کم حجم استفاده میشود بنابراین اغلب از مقواهائی با گرماژ کمتر از 400 گرم تولید می شود. در تصویر مربوطه سطح گسترده و نمونه بسته شده را مشاهده میکنید که دارای طرح خاص و دستگیره می باشد. نمونه ای برای خاص جلوه دادن کالای فروخته شده. ترفند استفاده از اشکال هندسی برای ایچاده جلب توجه مخاطب ابزاری است که امروزه در صنعت بسته بندی برای پیشی گرفتن از رقبا کاربرد دارد.

جعبه پیتزا


طرح گسترده و شکل بسته جعبه پیتزا را مشاهده میکنید. این نوع جعبه ها را هم با مقوای روکشدار با گرماژی حدود 450 گرم و هم با ورق کارتنe فلوت تولید میکنند.

آرایشی بهداشتی


این نمونه اغلب با مقواهای سبک(گرماژ کمتر از 350 گرم) تولید میشود و متناسب با نوع کیفیت محصول از مقوای پشت طوسی و اگر کیفیت بالاتری مدنظر باشد از مقوای ایندربرد که مقوائی کاملا بهداشتی هست استفاده میشود. میزان گرماز مقوا به حجم و وزن محصول بستگی دارد. هر قدر وزن محصول بیشتر باشد باید از مقوا با گرماژ بالاتر بهره برد.

جعبه شیرینی

جعبه شیرینی یکی از خاص ترین جعبه های بسته بندی شیرینی است که از دیرباز مورد استفاده قرار می گیرد. جعبه شیرینی عموما سفید رنگ بوده و لایه داخلی آن لمینت شده است و در تولید آن از فیلم و سلفون استفاده می شود. لایه کافی جعبه شیرینی به رنگ و جنس متالایز بوده و این امر سبب می شود که روغن شیرینی در کارتن نفوذ نکند و سلامت آن حفظ شود.

جعبه شکلات

امروزه ساخت کارتن به شکل کارتن های هندسی و دایکاتی به منظور فروش بیشتر و بازاریابی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این روش ها تولید جعبه های شکلات به این روش است. اشکال هندسی در ساخت جعبه شکلات سبب شده است که محصول خود را بهتر و بیشتر نمایش بدهد. در بعضی از موارد برای این محصول پنجره نیز در نظر گرفته می شود به طوری که شما براحتی می توانید نوع شکلات مورد استفاده در جعبه را مشاهده کنید.

جعبه بستنی

جعبه بستنی نیز مانند جعبه شکلات و شیرینی به صورت هندسی ساخته می شود. این نوع بسته بندی عموما چاپی بوده و قسمت درونی و داخلی و مزه بستنی را نشان می دهد.

جعبه خشکبار

جعبه های چاپی خشکبار عموما به در دو نوع تولید می شوند. روش اول جعبه خشکبار برای فروش عمده می باشند. ساخت کارتن بسته بندی خشکبار از قبیل بسته بندی پسته، نخود، تخمه، زرشک، گردو و .. در ابعاد بزرگ برای فروش در عمده فروشی ها و فروشندگان اصلی و یا برای فروش صادراتی به کار می روند. عموما برای شناسایی محصول این نوع کارتن های بسته بندی چاپی هستند. جعبه خشکبار برای فروش جزئی ممکن است تلفیقی از سایر متریال ها باشد و یا به صورت پنجره دار، دایکاتی و هندسی و یا به صورت یک بسته بندی ساده تولید شوند. عموما به دلیل رقابت پذیری و فروش بیشتر این بسته ها به صورت چاپی تولید می شوند.