چاپ و بسته بندی در اصفهان

چاپ و بسته بندی جزء لاینفک هر کالائی شده است و متناسب با هر کالا، وزن، ابعاد و تیراژ آن یک روش مناسب از بسته بندی و چاپ را باید اتخاذ نمود. ما در این مبحث انواع روش های چاپ و برخی بسته بندیها، خصوصا مواردی که مرتبط با صنایع سلولزی (کارتن و جعبه) می باشد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یکی از مهمترین ظرفیتهای موجود در صنعت بسته بندی، انجام تبلیغات و بازاریابی محصولات می باشد. در خصوص این مهم به مواردی مانند طراحی لوگو، برند سازی، بهره گیری از تصاویر کالا، پیام های متنی مهندسی شده و استفاده بهینه از رنگها بطور جداگانه پرداخته ایم که در منو سمت چپ این آیتم ها را میتوانید مشاهد کنید.

در ضمن در منو سمت چپ انواع روشهای چاپ مرسوم برای بسته بندی مانند چاپ افست برای سلخت کارتن های لمینتی و جعبه با مقوای سبک، چاپ فلکسو برای چاپ مستقیم برروی کارتن، چاپ سیلک برای کارهائی با تیراژ کم، چاپ هالیو برای سلفون ها و برخی دیگر از چاپهای خاص را  مرور کرده ایم.

بعد از دستگاه چاپ که برای اعمال طرح گرافیکی بر روی جعبه و کارتن استفاده میشود؛ دستگاه برش و خط زن طرح بر روی مقوا یا ورق کارتن برای اعمال طرح هندسی می باشد. دستگاهی که طرح و قالب هندسی جعبه را بر روی مقوا اعمال می نماید را دایکات یا لترپرس می باشد. دستگاه دایکات دارای انواع مختلفی می باشد که در هر دو صنعت کارتن سازی و جعبه سازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی لترپرس دستگاهی مخصوص برش و ایجاد خط تا در مقوای سبک می باشد.

مرحله بعد از برش و خط تا، چسباندن بخش هائی از مقوا یا ورق کارتن است که متناسب با انواع جعبه و تیرآژ آن می توان بصورت دستی یا دستگاه های اتومات یا نیمه اتومات که با عنوان دستگاههای لب چسب یا جعبه چسبان (لاک باتم) شناخته می شود. مسلما هرچه تجهیزات به روز و بصورت اتومات باشد خروجی کار مطلوبت تر خواهد بود.

 

در ادامه لیستی از وظایفی که یک بسته بندی ایده آل باید ایفا کند را با هم مرور می کنیم.

1ـ ابعاد واندازه متناسب داشته باشد.

2ـ مقدار متعارفی از كالا را در حد كفايت و معقول در خود جای دهد.

3ـ جنس ماده اوليه بسته بندی، از سلامت و بهداشت کافی بر خوردار باشد.

4ـ ايمنی كالا در زمان حمل و نقل را حفظ كند.

5ـ خود بسته بندی باعث تغييرات فيزيكی و شيميايی در کالا نشود.

6ـ ظاهر کلی بسته بندی، خالی از اشكال باشد.

7ـ پر کردن و سپس انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذيرد.

8 ـ دارای علائم ايمنی و اطلاعات بازرگانی باشد.

9ـ دارای اطلاعات ساخت و توليد باشد.

10ـ رنگ ها و طرح های جاذب و نافذ داشته باشد.

11ـ رنگ بسته مبين و تداعی كننده ماهيت و كيفيت كالا باشد.

12ـ وضعيت ظاهری بسته ترغيب كننده و ياد آور نياز باشد.

13ـ در عين بی زبانی، گويا و دعوت كننده به خريد باشد.

14ـ اطلاع رسانی به قصد متقاعد كردن مصرف كننده به خريد آن در حد اعلاء و ظرافت باشد.

15ـ به كمك آن بتوان تحقيقات بازاريابی انجام داد.

16ـ به كمك آن بتوان روش های فروش را مكانيزه كرد.

17ـ بار فرهنگی داشته باشد.

18ـ بسته خالی به عنوان عامل ياد آور، ايفای نقش نمايد.

19ـ با برخورداری از نظافت، سلامت كالای درون خود را القا نمايد.

20ـ كالای مظروف خود را به بهترين وجه معرفی نمايد.