چاپ و بسته بندی در اصفهان

همانگونه که در مبحث جعبه سازی گفته شده است مقواها را می توان در دو دسته کلی مقوای سبک و سنگین تقسیم کرد. برای محصولاتی مانند دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذائی، لوازم الکتریکی سبک، شكلات، بیسکویت و شيرينی‌جات، دخانیات، قطعات یدکی کوچک و سبک خودرو، عطر و حتی حبوبات و آجيل و بطور کلی برای محصولاتی با وزن کم، مقوا های سبک بهترین جنس برای بسته بندی می باشند که موضوع اصلی این بخش خواهد بود.

ماهیت مقوا

ماهیت هر دو نمونه مقوای سبک و سنگین تقریبا مشابه هم هست و هر دو از چوب و ضایعات کشاورزی و بازیافت محصولات سلولزی مانند کاغذ، کارتن، کتاب و دفتر تولید میشوند. اما دو تفاوت عمده بین مقوا سبک و سنگین وجود دارد؛ یک مورد مربوط به گرماژ است که مقواهای سبک گرماژی بین 150تا نهایتا 400 گرم دارند و مقواهای سنگین گرماژی از 400 تا 1000 گرم و برای برخی مصارف صنعتی مانند جلد کتب، تولید کیف و کفش  و یا ساخت جعبه های فانتزی مانند جعبه های هدایای تبلیغاتی و البته گاها گرماژ بیشتر از 1000 گرم نیز تولید و استفاده میشود.

دومین تفاوت مربوط به بخش رویه مقوا یا به نوعی مربوط به نوع روکش آن می باشد. در مقوا سبک عموما با پاشش ماده ای سفید رنگ بر روی مقوا نازک سطح ایده آل برای چاپ چهاررنگ با دستگاه افست فراهم میکنند به این روش کوتینگ مقوا اطلاق می شود. در روشی دیگر بر روی کاغذ که سطح آن مناسب چاپ نیست یک کاغذ مناسب مانند گلاسه لمینت میکنند که به این نوع، مقوا لمینتی گفته می شود.

قبل از پرداختن به مباحث بسته بندی با مقواهای سبک (جعبه مقوائی) پیشنهاد میکنیم برای آشنائی با انواع بسته بندی با مقوا سنگین و همچنین آشنائی با انواع مقواهای موجود در بازار مقاله جعبه سازی در اصفهان را مرور بفرمائید. در ضمن برای شناخت بسته بندی با کارتن که یکی از تخصصی ترین فعالیتهای ما محسوب میشود مبحث کارتن سازی اصفهان را پیشنهاد می دهیم.

جعبه مقوائی و مراحل تولید

چاپ و جعبه

یکی از مهمترین ظرفیتهای موجود در صنعت بسته بندی، انجام تبلیغات و بازاریابی محصولات می باشد. با توجه به اینکه بر روی مقوا سبک امکان چاپ تمام رنگی با دستگاه چاپ افست فراهم هست، و همچنین امکان بهرگیری از یک طرح گرافیکی خوب یا مواردی مانند لوگو، نشان تجاری، تصاویر کالا، پیام های متنی و همچنین استفاده بهینه از رنگها وجود دارد؛ باعث شده این نوع جعبه ها جایگاه ویژی در صنعت بسته بندی داشته باشند.

چاپ

چاپ افست برای ساخت کارتن های لمینتی و جعبه با مقوای سبک، چاپ فلکسو برای چاپ مستقیم برروی کارتن، چاپ سیلک برای کارهائی با تیراژ کم، چاپ هالیو برای سلفون ها و برخی دیگر از چاپهای خاص را در مقاله های انتهای این بخش مرور کرده ایم.

دایکات

بعد از چاپ که اعمال طرح گرافیکی بر روی کارتن و جعبه است، دستگاه دایکات یا لترپرس که طرح و شکل هندسی  را بر روی مقوا اعمال می نماید از اهمیت به سزائی برخوردار است. لترپرس دستگاهی مخصوص برش و ایجاد خط تا برای مقواهای سبک می باشد که در صنعت جعبه سازی پر کاربرد است و مشابه آن در کارتن سازی دستگاه دایکات  است و انواع مختلفی دارد.

اتحادیه صنایع سلولزی موسوم به ففکو (fefco) انواع جعبه ها با سطح گسترده آنها را جمع آوری کرده که ما در مبحث انواع اشکال هندسی بصورت تخصصی تر به آنها پرداخته ایم.

لب چسب

مرحله بعد از برش و خط تا، چسباندن بخش هائی از مقوا یا ورق کارتن است که متناسب با انواع جعبه و تیرآژ آن می توان بصورت دستی یا با دستگاه های اتومات و نیمه اتوماتمانند دستگاه لب چسب یا جعبه چسبان (لاک باتم) بهره برد. مسلما هرچه تجهیزات به روز و بصورت اتومات باشد خروجی کار مطلوبت تر خواهد بود.

در ادامه لیستی از وظایفی که یک بسته بندی ایده آل باید ایفا کند را با هم مرور می کنیم.

1ـ ابعاد واندازه متناسب داشته باشد.

2ـ مقدار متعارفی از كالا را در حد كفايت و معقول در خود جای دهد.

3ـ جنس ماده اوليه بسته بندی، از سلامت و بهداشت کافی بر خوردار باشد.

4ـ ايمنی كالا در زمان حمل و نقل را حفظ كند.

5ـ خود بسته بندی باعث تغييرات فيزيكی و شيميايی در کالا نشود.

6ـ ظاهر کلی بسته بندی، خالی از اشكال باشد.

7ـ پر کردن و سپس انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذيرد.

8 ـ دارای علائم ايمنی و اطلاعات بازرگانی باشد.

9ـ دارای اطلاعات ساخت و توليد باشد.

10ـ رنگ ها و طرح های جاذب و نافذ داشته باشد.

11ـ رنگ بسته مبين و تداعی كننده ماهيت و كيفيت كالا باشد.

12ـ وضعيت ظاهری بسته ترغيب كننده و ياد آور نياز باشد.

13ـ در عين بی زبانی، گويا و دعوت كننده به خريد باشد.

14ـ اطلاع رسانی به قصد متقاعد كردن مصرف كننده به خريد آن در حد اعلاء و ظرافت باشد.

15ـ به كمك آن بتوان تحقيقات بازاريابی انجام داد.

16ـ به كمك آن بتوان روش های فروش را مكانيزه كرد.

17ـ بار فرهنگی داشته باشد.

18ـ بسته خالی به عنوان عامل ياد آور محصول، ايفای نقش نمايد.

19ـ با برخورداری از نظافت، سلامت كالای درون خود را القا نمايد.

20ـ كالای مظروف خود را به بهترين وجه معرفی نمايد.
ما در صنایع بسته بندی اصفهان کوشیده ایم تمام نکات لازم برای داشتن یک جعبه یا کارتن مطلوب را سرلوحه خود قرار دهیم و علاوه بر ایجاد رضایت برای کارفرمای خود برای مخاطب و مصرف کننده نهائی نیز تجربه مطلوب را خلق کنیم.

گالری برخی اجراهای صنایع چاپ بسته بندی نگارستان

چاپ لیبل
چاپ لیبل در اصفهان

امروزه چاپ و بسته بندی جزوه لاینفک هر کالائی شده است و متناسب با هر محصول از نظر وزن، ابعاد و تیراژ یک روش از بسته بندی و چاپ مناسب خواهد بود. اسم چاپ عجین با کاغذ شده و هرگاه صحبت از چاپ و بسته بندی میشود، یاد چاپ بر روی متریالهای کاغذی (مانند مقوا و کارتن) به ذهن خطور میکند. ولی همانگونه که میدانید بسیاری از بسته بندیها بوسیله پلیمرهای پلاستیکی صورت میگیرد. چاپ بر روی پلیمرها نیز پروسه خاص خود را دارد که مبحث این بخش ما نیست ولی اگر تمایل به آشنائی در خصوص انواع لفاف ها و چاپ لیبل دارید مبحث چاپ برچسب را به شما توصیه میکنیم. چاپ لیبل (یا برچسب) و استفاده از انواع سلفون برای بسته بندی محصولات بهداشتی، خوراکی و حتی صنعتی بسیار پر کاربرد می باشد.

مقالات و نکات مهم در چاپ و بسته بندی