آینده و عوامل موثر بر رونق صنعت کارتن سازی

در راستای انقلاب و توسعه روز افزون در تجارت الکترونیک و همچنین تحولات بزرگ در فن آوری های چاپ شاهد آن هستیم که بازار بسته بندی با کارتن به سرعت در حال رشد و پیشرفت می باشد. رشد جهانی استفاده از بسته بندی با کارتن، فراتر از حد انتظار بوده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده از بسته بندی یکبار مصرف بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و از طرفی با توجه به بررسی های انجام شده سطح کاغذ نسبت به بسیاری دیگر از سطوح مانند فلز، شیشه و خصوصا پلاستیک بستر مناسبی برای ویروس کرونا نیست و بر روی کاغذ این وبروس سریع تر از بین می رود.

بنا به برخی از تحقیقات انجام شده و با تجزیه و تحلیل منحصر به فرد در خصوص چگونگی افزایش روند مصرف کارتن  نشان می دهد سالیانه  حدود 4 درصد افزایش مصرف کارتن وجود دارد. با توجه به این تحقیقات در سال 2023 میلادی تجارت این صنعت به مبلغی بالاتر از 300 میلیارد دلار خواهد رسید. این تحقیقات بیان می کند بیشترین استفاده از کارتن در تجارت الکترونیک اتفاق خواهد افتاد. 

تجارت الکترونیک

خرده فروشی بوسیله تجارت الکترونیک با شتاب باور نکردنی رو به افزایش می باشد و تخمین زده می شود در اروپا سالیانه 20 درصد رشد فروش الکترونیک افزایش خواهد داشت. این افزایش فروش نیاز به بسته بندی و حمل و نقل خواهد داشت که بهترین گزینه استفاده از کارتن خواهد بود که علاوه بر محافطت از کالا در نقش تبلیغات نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

برخی تحقیقات بیانگر این است که در سال 2023 میلادی فروش با تجارت الکترونیک به بیش از 5.5 تریلیون دلار خواهد رسید. این امر تاثیر زیادی در صنعت بسته بندی و خصوصا کارتن سازی خواهد داشت چرا که این صنف با توجه به امتیازات کارتن بالغ بر 80 درصد بسته بندی های تجارت الکترونیک را بر عهده خواهد داشت.

یکی از نقش های مهمی که کارتن به عهده دارد برند سازی محصولات و تولید کنندگان با استفاده از امکان چاپ و طرحهای گرافیکی جذاب می باشد و از طرفی فروشگاههای الکترونیکی برای عرضه محصولات عموما نیاز به بسته بندی ثانوی پیدا می کنند. این فروشگاههای الکترونیکی به کمک کارتن و امکان چاپ می توانند نام و نشان خود را تا درون منزل مشتری ببرند. بعنوان مثال از این امکان دیجی کالا در ایران و آمازون در آمریکا بهر برده اند.

تناسب محصول با بسته بندی

یکی دیگر از تحولات پیش روی این صنعت استفاده از فن آوری (FtP) یعنی سیستم تولید کارتن متناسب با محصول برای خرده فروشی ها و فروشگاه های الکترونیکی می باشد. این فناوری تولید بسته بندی ثانویه، بصورت تکی و کاملا سفارشی  و بر اساس اندازه دقیق کالای بسته بندی شده را حتی در اشکال نامنظم امکان پذیر می کند. استفاده از کارتن های متناسب با ابعاد کالا باعث محافظت بیشتر از کالا می گردد و در تکان های زمان حمل ونقل از کالا بهتر محافطت می کند و از طرفی نیاز به پر کننده های فضای خالی در بسته بندیهای بزرگتر از محصول را منتفی می کند. 

اهمیت موضوع محیط زیست

کارتن ها چون ماده اصلی تشکیل دهنده آنها کاغذ می باشد هیچ گونه خسارتی به محیط زیست نمی زند بو علاوه بر تجزیه پذیری آن می توان بارها آنرا بازیافت کرد و از طرفی موضوع اهمیت محافظت از محیط زیست بر همگان پوشیده نیست به همین خاطر استفبال عمومی برای بهره گیری از این نوع بسته بندی به مراتب بیشتر از استفاده از مواد مبتی بر پلیمر یا (EPS) می باشد.

از آنجای که اهمیت به محیط زیست پایدار به عنوان یک محرک مهم برای مصرف کنندگان تبدیل شده است ، مارک ها و برند های بزرگ به طور فزاینده ای علاقه مند به بسته بندی مواد و طرح هایی هستند که به وضوح تعهد خود را به محیط زیست نشان می دهد.

رشد اقتصادی و جمعیتی عموم مردم جهان

با اینکه اختلالاتی مانند برگزیت و یا جنگ تعرفه ها بین ایالات متحده و چین وجود دارد با این حال چشم انداز کلی اقتصاد جهانی رو به رشد می باشد. رشد درآمد عمومی، رشد بازارهای مصرفی و نو ظهور را افرایش می دهد و به طبع آن نیاز به بسته بندی نیز را افزایش می یابد.
آمار جمعیت جهانی  نشان از افزایش جمعیت می باشد. از طرفی برخی از جوامع مانند چین و هند رشد جمعیت شهر نشینی آنها رو به افزایش می باشد. این افزایش جمعیت خصوصا جمعیت شهر نشین و با توجه به الگو و عادات مصرف شهرها که عموما از کالاهای بسته بندی شده استفاده می کنند خبر از بالا رفتن آمار مصرف کارتن را به همراه خواهد داشت.

افراد بیشتری در حال مصرف محصولاتی از جمله مواد غذایی ، نوشیدنی و داروهاهستند. این افزایش تقاضا و همچنین حرکت به سمت زندگی تک نفره (به ویژه گروه های سنی جوان و  مهاجر) که تمایل به خرید بسته های مواد غذایی کمتر و کوچک تری را دارند باعث رشد بسته بندی با قالب های مناسب تر و اندازه های کوچکتر در خرده فروشی فروشگاه ها شده است.

افزایش امید به زندگی منجر به پیری جمعیت شد است. پیری جمعیت به ویژه در بازارهای توسعه یافته مانند ژاپن  باعث افزایش تقاضا برای محصولات مراقبتی و بهداشتی و همچنین محصولات دارویی می شود و به طور همزمان نیاز به صنایع بسته بندی  که بتواند به راحتی باز شده  و مورد استفاده قرار گیرد و از طرفی مناسب با نیاز بزرگسالان باشد را فراهم می کند.

سخن آخر

از امتیازات کارتن به حداقل رساندن تلفات مواد غذایی از تولید و حمل و نقل تا رسیدن به دست مصرف کنند می باشد .در ضمن با استفاده گسترده تر از صنایع بسته بندی هوشمند برای کمتر کردن ضایعات درون زنجیره های توزیع و همچنین اطمینان به مصرف کنندگان و خرده فروشان در مورد ایمن بودن غذاهای بسته بندی شده ا باعث افزایش علاقه به بسته بندی با کارتن شده است.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *