تبلیغات و بازاریابی به کمک صنعت بسته بندی

در کسب و کارهای بزرگ، موضوع  تبليغات خيلی پيچيده و حیاتی خواهد بود. برای داشتن تبليغات موثر باید یک تيم حرفه ای وبا دانش روز مدیریت و مسئوليت این مهم را بعهد بگيرند. ابزار و رسانه های مختلفی برای تبلیغات و بازار یابی وجود دارد. رسانه های محیط مانند بیلبورد و تابلو تبلیغاتی، رسانه دیجیتال مانند وب سایت و شبکه های اجتماعی، رسانه پخشی مانند رادیو و تلویزیون و نهایت رسانه چاپی که علاوه بر انواع نشریات، در صنعت بسته بندی هم کاربرد زیادی دارد که موضوع مبحث ما می باشد.

در این مقاله به طور اختصار به انجام وظایفی که یک تيم تبليغاتی باید انجام دهند تا بهترین و بیشترین بهره وری را از بسته بندی و امکان تبلیغات و بازاریابی آن داشته باشند را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم. 

شناسائی مخاطبان هدف

ابتدا باید بررسی و تحقيق کنیم محصول ما برای کدام یک از اقشار جامعه کاربردی خواهد بود تا بدین وسيله بازار هدف را مشخص و معلوم نمائيم. یافتن بازار هدف سیاستگذاری کلی ما را برای  تبلیغات هدفمند معلوم و مشخص می کند.

تعيين جایگاه فعلی محصول از دیدگاه مخاطب و تولید کننده

در این قسمت تيم تبليغات باید استراتژی خود را معلوم ومشخص نماید و با تحقيق و بررسی دریابند که محصول قابل ارائه در بين مخاطبان هدف در چه مرحله ای قراردارند (بی اطلاعی کامل از محصول، شناخت نسبی، تمایل نسبی برای خرید، متقاعد برای خرید و یا مشتری وفادارهستند) و از طرفی نگرش و هدف تولید کننده محصول را بصورت کامل مطلع گردند که هدفشان از تبليغ چيست ( صرفا اطلاع رسانی، اطلاع رسانی و ایجاد ترغيب و تمایل برای خرید در مخاطب یا صرفاجهت یاد آوری بين مشتریهای سابق و حفظ سهم خود از بازار) و یا اینکه تولید کنند چه نگرشی برای مدت زمان بازدهی تبليغ دارد آیا در مدت کوتاه یا در بازه طولانی مدت به دنبال گرفتن جواب است.

برنامه ریزی مالی و تعيين بودجه

نکته ای که در این بخش اهميت خواهد داشت این است که بودجه را باید متناسب با هدف و آنچه نياز است انجام داد تا به نتيجه مطلوب برسیم.

انتخاب سیاست برای تعیين بوجه، با معيارهائی از قبیل توان و استطاعت مالی تولید کننده یا در نظر گرفتن درصدی از فروش و یا سنجش مقدار هزینه رقبا، کار اشتباهی خواهد بود و باید بصورت انحصاری و با توجه به هدف، معلوم گردد. البته تعيين مقدار بودجه ای که از حد تعادل خارج نگردد حتما نياز به کار تخصصی خواهد داشت.

انتخاب بهترین نوع بسته بندی

بعد از تعیين بودجه، شناسائی بازار هدف و تعين جایگاه ونگرش مخاطب و تولید کننده، نوبت آن خواهد بود تا با استفاده ازپارامترهای جمع آوری شده بهترین نوع بسته بندی را متناسب محصول و میزان استحکام مورد نیاز، نوع متریال، شکل ظاهری و طرح گرافیکی  آن انتخاب نمائيم تا علاوه بر بسته بندی محکم و راحت محصول و همچنین حمل و نقل بهینه، از مقوله تبلیغات آن هم در برخوردار شویم.

7

برای آشنائی با انواع جعبه مقوائی و انواع کارتن لینک های ارائه شده را دنبال فرمائید.

طرح گرافیکی بسته بندی

شاید این طور بنظر برسد که طراحی جعبه و کارتن، کاری صرفا هنری است که با آميزه ای از رنگ، تصویر، هنر گرافيک و ادبيات و به همراه نو آوری و خلاقيت دست به ساخت و توليد یک اثرهنری خواهيم زد تا بوسيله آن مشتری را مجذوب محصول وخدماتمان نمائيم. این پندار درست خواهد بود زمانی که این عوامل هنری در زیر سایه علم تبليغات و علومی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، آمار و بودجه قرار گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص طرح روی جلد بسته بندی مقاله طراحی جعبه و کارتن را توصیه می کنیم.

برند سازی به کمک صنعت بسته بندی

همانگونه که گفته شد هر چند عموم مخاطبان فقط با بخش هنری یک بسته بندی مواجه ميشوند ولی دانش نهفته در طراحی و تبليغات برای موفقيت یک تبلیغ نقش مهمی خواهد داشت. بعنوان مثال برای یک شرکت نو بنياد مهمترین کار برند سازی آن خواهد بود و برای این امر در گام اول انتخاب نامی گویا و ملوس که بتواند نقش ماندگاری در ذهن مخاطب داشت باشد اهمیت خواهد داشت و در گام دوم داشتن لوگو و نشان تجاری اهميت پيدا ميکند و بعد از این دومهم یعنی نام و نشان تجاری، عناصر دیگر مانند رنگ، تصویر و ساختار هندسی بسته بندی اهميت دارد. برای این محصولات پرداختن به کيفيت، قيمت و امتیازات دیگر محصول در مرحله بعدی اهمیت خواهد بود.

برای آشنائی با انواع لوگو و روشهای برندسازی لینک ارائه شده را ملاحظه نمائید.

جمع آوری بازخوردها

بعنوان آخرین گام می توان باز خورد پیام و طرح گرافیکی توزیع شده در بازار را بررسی کرد تا متناسب با بازخورد برای طرح آتی برنامه ریزی نمود. در برخی از موارد قبل انجام طرح اصلی، ابتدا طرح پیش فرض را در تعداد و منطقه محدود اجرا می کنند تا بعد از بررسی بازخوردها، کم بود و نواقص آن را برای توليد و پخش گسترده برطرف نمایند.

چاپ سلفون در اصفهان

هلیوگراور یا همان روتوگراور، سیستم چاپ گود است با کیفیتی بسیار نزدیک به چاپ افست. هر چند مراحل آماده سازی این نوع چاپ بسیار گرانتر از انواع دیگر چاپ مثل افست و فلکسو میباشد، اما برای چاپ به شکل رول بر روی BOPP ، سلفونها و موادی از این قبیل، بهترین انتخاب محسوب میشود. بخصوص اینکه مصرف لفافهایی از این نوع برای کارخانجات تولیدی همیشگی و با تیراژ بالا میباشد و با یک سیلندر میتوان در تیراژ میلیونی چاپ کرد در حالی که در روش افست برای تیراژهای بالا بایستی زینکهای مجدد تهیه کرد.

روش تهیه سیلندر چاپ هلیو

در این شیوه چاپ، پس از مراحل طراحی به مرحله ساخت سیلندر میرسیم که نقوش و تصاویر را به لفاف منتقل میکند. امروزه سیلندرهای چاپ هلیو به دو روش الکترومکانیکی و روش لیزری تهیه میشود. در هر دو روش، طرح و نقوش بر روی سیلندر که معمولا از فلزی سخت، با لایه ای پوشیده از مس میباشد، حک میشود. شکل ترام در روی سیلندرهای هلیو اغلب به شکل آجری یا لانه زنبوری است.در چاپ افست اندازه ترام در نقاط پررنگ بزرگتر و در نقاط کم رنگ کوچکتر است، در حالی که ترام در چاپ هلیو بر روی سیلندر یک اندازه است. اما درصدهای بالاتر بر روی سیلندر، حفره هایی گودتر نسبت به درصدهای پایینتر ترام دارند. در چاپ هلیو نیز برای هر رنگ چاپ یک سیلندر مجزا تهیه میشود. ماشین چاپ هلیو همانند ماشین فلکسو از بخش رول بازکن – چاپ – خشک کنها و رول جمع کن تشکیل شده است. 

 

چاپ دیجیتال

کاربردی ترین مکان برای دستگاه چاپ دیجيتالی دفاتر فنی هستند که برای تيراژهای کم همچون اعلاميه فوت مورد استفاده قرار ميگيرند.

همانگونه که ميدانيد چاپ افست از طریق فيلم و زینک و چاپ لتر پرس و ملخی ازطریق چيدمان حروف سربی و چاپ هلیو با حک طرح بر روی سلندر فلزی، الگوی چاپ تهیه می شود ولی در چاپ دیجيتالی همچون پرینتر های معمولی و خانگی چاپ بر روی کاغذ از طریق دیتاهای کامپيوتری(0 و1) صورت ميگيرد. بنابراین سرعت فرایند چاپ خيلی سهل وسریعتر از دیگر چاپها امکان پذیراست ولی به دليل هزینه بيشتر چاپ دیجتالی چاپ برای تيراژهای زیاد توجيح اقتصادی ندارد.

به جز هزینه تمام شده بالا برای هر برگ چاپ ،از دیگر معایب چاپ دیجيتالی ميتوان به کيفت آن نسبت به چاپ افست اشاره کرد. ولی با توجه به نکته ای که در مورد سرعت و آسانتر بودن این نوع چاپ اشاره شد جای هيچ تعجبی نخواهد بودکه چاپ دیجيتالی روزی با تکامل صنعت چاپ از دیگر چاپها پيشی بگيرد.

چاپ دیجيتال همانگونه که از نام آن معلوم است چاپ بر مبنای دیتاها (اطلاعات) کامپيوتری می باشد و همچنين می دانيم پایه و ساختار دیتاهای کامپيوتری اعداد(0،1) می باشند. بطور اختصار می توان صفر را بمعنای بسته و یک را معنای باز تفسيرکرد. با توجه به توضيحات انواع چاپ دیجيتال را ميتوان به چهار دسته تقسيم کرد.

1) چاپ بصورت پاشش رنگ که توسط دستور پاشش (یک) و عدم پاشش (0) توسط نازل رنگ انجام می شود

2) چاپ حرارتی که با دستور اعمال(1) یا عدم اعمال (0) حرارت بر روی کاغذ حساس به حرارت انجام می گردد

3) چاپ با نور که با دستور تابش و عدم تابش نور بر روی کاغذ حساس به نور انجام می شود

4) چاپ از طریق تابش پرتو ليزر و بار دار کردن درام حساس به اشعه و سپس انتقال تصویر بر روی کاغذ.

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای کم تعداد توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که بوسیله چاپگرهای لارج فرمت ویا چاپگرهای لیزری و جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل چاپ افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری که در تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند برای تیراژهای کم تعداد جبران می‌شود. این روش امکان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تیراژ محدود را فراهم می‌آورد و امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغیر) در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد.صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشینهای چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت، پایین آمدن هزینه تمام شده هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن است.در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال در بازار چاپ، عمدتا چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای بر روی انواع کاغذ است.

 


 

 

چاپ ریسوگراف

ریسو گراف نام شرکت ژاپنی می باشدکه نوعی چاپ تلفيقی را ابداع نموده که در آنروش چاپی مابين افست و چاپ دیجيتال خواهد بود.در چاپ ریسو ما یک سيلندر رنگداریم که دور آن را درام خواهد گرفت. طرح مورد نظر را بر روی درام از طریق واکنشحرارتی (و درگذشته با عمل خراشيدن) انتقال داده ميشود و رنگ موجود در سيلندراز منافذ طرح درام عبور و بر روی کاغذ چاپ صورت ميگيرد.چاپ ریسو از لحاظ کيفيت و کميت نيز مابين دو چاپ دیجيتال و افست قرار ميگيرد .چراکه برای چاپ کمتر از 200 برگ بهترین انتخاب چاپ دیجيتال و برای بيش از 10000برگ بهترین روش چاپ افست خواهد بود و مابين این دو رقم ینعی بين 200 برگ و10000 برگ چاپ ریسو بهترین انتخاب بشمار می آید.در گذشته چاپ ریسو برای چاپ تک رنگ و نهایتا دو رنگ بکار برده ميشد ولی باپيشرفت تکنولوژی این شرکت دستگاه چهار رنگ و چاپ تمام رنگی نيز انجام ميشود.

چاپ لترپرس و ملخی

اینگونه چاپها فقط برای چاپ متن کاربرد دارند وفقط تصاویر وکتور و آن هم با هزینهای که توحيج اقتصادی ندارد قابليت چاپ وجود دارد.این دسته از چاپها تقریبا برای عموم کارهای چاپی منسوخ شده هستند ولی برایبرخی از کارهای خاص که نياز به برجسته کردن متن وجود دارد (مانند کارتهایعروسی) هنوز کاربرد دارند.روش چاپ به این صورت است که حروف سربی طبق متن در فالبهای مخصوصیچيدمان ميگردد و سپس در فرآیند چاپ با اعمال رنگ و همچنين اعمال فشار اینحروف سربی بر روی سطح مورد نظر(کاغذ) چاپ و بعلت فشار ذکر شده اثر حروفسربی بر روی کاغذ حالت برجسته کردن را ایجاد می نماید.

 


 

آیا روش چاپ مخمل را میدانید ؟

در چاپ مخمل ابتدا طرح، نقش یا نوشته را که به صورت خطی تهیه شده را به روش چاپ سیلک اسکرین شابلون سازی می کنیم. سپس نمونه مورد نظر را بر روی یک سطح صاف قرار داده و شبیه به چاپ سیلک عمل می کنیم. با این تفاوت که به جای رنگ در این چاپ از چسب استفاده می کنیم. به محض چسب دار شدن سطح مورد نظر، پودر مخمل به آن پاشیده می شود. پس از خشک شدن سطح مورد نظر، پودرهای اضافی اطراف محل چسب را با مختصری تکان جدا می کنیم. توجه داشته باشید که مرحله مخمل پاشیدن را نمی توان با دست انجام داد، چرا که نه تنها پودر مخمل به درستی در بافت چسب فرو نمی رود بلکه پودرها به طور ناهموار در سطح چاپی قرار می گیرند. به همین دلیل به دو شیوه زیر عمل می کنیم:

1. شیوه پنوماتیک: پودر مخمل را با استفاده از پمپ های باد به روی سطح چسب خورده پاشیده می شود و می چسبد. (این شیوه منسوخ شده است.)

2. شیوه الکترو استایتک: در این شیوه میدان الکترو استاتیکی توسط جریان برق ایجاد می کنیم. سطح مورد نظر را در آن میدان گذاشته و هم زمان پودر در میدان پاشیده می شود. در اثر این عمل ذرات بسیار ریز پودر که قطری در حدود 0.4 میلی متر دارند با شدت و عمود بر سطح مورد نظر درون محل چسب دار فرو می روند. پس از پر شدن سطح، میدان الکترو استاتیک قطع و کار مورد نظر پس از خشک شدن با مختصری تکان ذرات اضافی پودر را از دست می دهد.

چاپ مخمل را به دلیل استفاده از چسب فلوک، چاپ فلوک نیز می نامند. این چسب بایستی پس از خشک شدن به مدت 10 دقیقه در دمای 120 درجه تثبیت شود تا کار مورد نظر قابل شستشو باشد.

 

 


چاپ باتیک

 باتیک یکی از روشهای چاپ بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا و هند و ایران از قدیم کاربرد داشته‌اند ؟

این روش در ایران بیشتر در تبریز و اسکو رواج دارد و کَلاقه‌ای نامیده می‌شود. واژه باتیک ریشه اندونزیایی دارد

در چاپ کلاقه‌ای، کلیه طرحها و رنگها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود. تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود.

رنگهای به کار رفته برای چاپ بیشتر از دسته رنگهای گیاهی مانند روناس، اسپرک، پوست انار و زردچوبه است

یکی از ویژگی‌های چاپ کلاقه‌ای ایجاد رگه‌های رنگی است که در اثر شکستن واکس و نفوذ رنگ از میان این شکست‌ها به پارچه در حین عملیات رنگرزی برروی پارچه پدید می‌آید.

ابزار کار چاپ باتیک «تیان» نام دارد که وسیله‌ای فلزی شبیه به قیف نازک است. همچنین قلم‌مو ، مهر و کارگاه چوبی (برای مهار کردن پارچه) نیز استفاده می‌شود. روش‌های چاپ باتیک عبارتند از چاپ مستقیم، چاپ برداشت، چاپ با شابلون، نقاشی باتیک روی پارچه ابریشمی، تار عنکبوتی، قلم‌مویی، بدون رنگرزی و باندا (پیچشی). استاد گنجینه از استادان معروف این سبک در ایران است.


چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی (۳D printing) یا روند تولید افزودنی، روند ساخت اجسام جامد سه بعدی از یک فایل دیجیتالی است. در این فناوری ایجاد یک شیء سه بعدی با استفاده از روندهای افزودنی انجام می شود. در یک روند افزودنی یک شیء با قرار دادن پی در پی لایه هایی از مواد درست می شود. قرار دادن لایه ها تا زمانی که کل شیء ایجاد شود ادامه می یابد. هر کدام از این لایه ها درواقع یک مقطع نازک افقی از جسم نهایی هستند.

همه چاپگرهای سه بعدی از یک فناوری مشابه برای ایجاد اشیا استفاده نمی کنند. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد و همه آنها از سال ۲۰۱۲ قابل استفاده اند. تفاوت عمده این فناوری ها در روش ساخت لایه هایی است که به منظور ایجاد شیء نهایی مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی از روش ها مواد ذوب شدنی یا نرم شدنی برای تولید لایه ها مورد استفاده قرار می گیرند. پخت انتخابی لیزر (SLS) و مدل سازی رسوب جوش خورده (FDM) رایج ترین فناوری های مورد استفاده در این روش چاپ کردنند. روش دیگر چاپ، ذخیره کردن مواد مایع است که با فناوری های مختلف انجام می شود.

چاپ سه بعدی (۳D printing) یا روند تولید افزودنی، روند ساخت اجسام جامد سه بعدی از یک فایل دیجیتالی است. در این فناوری ایجاد یک شیء سه بعدی با استفاده از روندهای افزودنی انجام می شود. در یک روند افزودنی یک شیء با قرار دادن پی در پی لایه هایی از مواد درست می شود. قرار دادن لایه ها تا زمانی که کل شیء ایجاد شود ادامه می یابد. هر کدام از این لایه ها درواقع یک مقطع نازک افقی از جسم نهایی هستند.

همه چاپگرهای سه بعدی از یک فناوری مشابه برای ایجاد اشیا استفاده نمی کنند. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد و همه آنها از سال ۲۰۱۲ قابل استفاده اند. تفاوت عمده این فناوری ها در روش ساخت لایه هایی است که به منظور ایجاد شیء نهایی مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی از روش ها مواد ذوب شدنی یا نرم شدنی برای تولید لایه ها مورد استفاده قرار می گیرند. پخت انتخابی لیزر (SLS) و مدل سازی رسوب جوش خورده (FDM) رایج ترین فناوری های مورد استفاده در این روش چاپ کردند. روش دیگر چاپ، ذخیره کردن مواد مایع است که با فناوری های مختلف انجام می شود.

 

آگهی نامه:

آگهی نامه  نشریه ای است که فقط هدف تبليغات دارند و عموا بصورت رایگان توزیع ميگردد. معمولا این نشریات بر روی کاغذهای کم کيفيت (کاغذ روزنامه ای با گرماژ 50 گرم ) و عموما بصورت تک رنگ چاپ ميگردد. از مزایای این تبليغ توزیع منطقه ای و هزینه مناسب آن میباشد.

مجلات :

مجلات معمولا بصورت هفته نامه، ماهنامه، فصل نامه و سالنامه چاپ و منتشرميگردد. کيفيت کاغذ آنها از روزنامه به مراتب بهتر می باشد و از جنس کاغذ تحریر وگلاسه استفاده ميگردد. معمولا صفحات داخلی آن از گرماژ کمتری نسبت به جلد برخوردار است.

مجله ها متناسب با روش توزیع به دو گروه توزیع گيشه و توزیع انحصاری تقسیم می شوند. مجلات با توزیع گیشه نسبت به روزنامه ها معمولا مطالب تخصصی تری را منتشر ميکنند (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، ورزشی، صنعتی، پزشکی، مهندسی، تکنولوژی و...) و معمولا در گيشه، فروش روزنامه ميتوان تهيه نمود. لازن به ذکر است در آمد این مجله ها ازطریق تبليغات درج شده در مجله می باشد و فروش گيشه تنها هزینه ناچيزی از انتشار را جبران خواهد کرد.

مجلات با توزیع انحصاری معمولا بين ارگانها و یا اصناف خاص صورت می گیرد. این مجله ها مطالب کاملا تخصصی در یک زمينه خاص را منتشر ميکنند و بيشتر اوقات سفارش دهند آنها شرکت و کارخانه های صنعتی بزرگ می باشند و برای اطلاع رسانی بين نفرات یک سازمان و یا تبليغات دریک صنف منتشر ميگردد. به عنوان مثال می توان به مجله های مربوط به صنعت نفت اشاره کرد.

عموماً کتاب، مجله یا نشریه به لحاظ جلوگيری از دورریز کمتر کاغذ، در ابعاد استاندارد با نام ها و ابعاد زیر ارائه می شود:

قطعه وزیری در ابعاد 23 در 16.5 که حدود تقریبا کاغذ B5 می باشد 

قطعه رقعی در ابعاد 21 در 14 که حدود تقریبا کاغذ A5 می باشد

قطعه رحلی در ابعاد 28 در 21 که حدود تقریبا کاغذ A4 می باشد 

قطعه خشتی کوچک در ابعاد 19 در 19 و قطعه سلطانی که در ابعاد 23 در 33 می باشد.

روزنامه ها:

روزنامه از قدیمی ترین رسانه های چاپی است که روزگاری بهترین انتخاب برای تبليغات بشمار می آمدند. روزنامه ها عموما خبرهای یوميه در همه عرصه های فرهنگی ، اجتماعی ،اقتصادی ، ورزشی و... را پوشش ميدهند. تهيه روزنامه ها در گيشه ها ممکن است ولی روزنامه ها هم همچون مجلات منبع اصلی در آمدشان تبليغات می باشد.

از امتيازات انتخاب این رسانه ميتوان به موجح بودن آنها در بين اقشار اهل مطالعه که قشر نسبتا فرهنگی و مرفح می باشند و همچنين به سرعت درتوليد و انتشار آن اشاره کرد.

بروشور و کاتالوگ:

بروشور و کاتالوگ هر دو کتابچه های راهنمائی هستند. مطالب برشور در راستای راهنمائی های تخصصی با رعایت نکات فنی به همراه مطالب علمی درج ميشود ولی در کاتالوگ به ليست کلی خدمات ومحصولات اشاره ميکند. به خاطر همين تفاوت هست که بروشورها معمولا در بين افراد مطلع و متخصص در آن خدمت و محصول توزیع ميگردد ولی کاتالوگ ها برای عموم مصرف کنندگان کاربرد دارد.

در ایران معمولا به اشتباه آن دسته از کتابچه های راهنمائی که کاغذهای آن از جنس مرغوب و ضخيم تری هستند و همچنين دارای کيفيت چاپ بهتری هستند را کاتالوگ وآن دسته از کتابچه هائی که از چاپ و کاغذ با کيفيت پائين تری برخوردارند را بدون توجه به مطالب مندرج در آن برشور ميخوانند.

پمفلت و ليف لت از گونه های دیگر بروشور هستند. پملفت، بروشوری است كه دارای صفحات اندك است و جنس كاغذ جلد و صفحات داخل آن از كاغذها گرماژ كم می باشد. غالب دفترچه راهنمای كالاهای مصرفی از مجموعه پمفلت ها به شمارمی آیند.

ليف لت نيز به برگه های كوچكی اطلاق می شود كه درون بسته بندها قرار می گيرند و توضيحات لازم را در اختيار مخاطبان قرار می دهند مانند بسته هاي دارو.

تراکت:

به برگه های تبليغاتی كه صاحبان مشاغل برای معرفی شركت یا محصولات و خدمات خود طراحی و عموما بر روی كاغذهایی با كيفيت پائين و در ابعاد A5 چاپ می کنند و بین مخاطبان خود توزیع می كنند را تراكت می گویند

.پوستر:

وظیفه پوسترها دقیقا مشابه تراکت است با این تفاوت که در برگه های بزرگ عموما( 70 در 50 ) چاپ ميگردد. توزیع و پخش آنها عموما بر روی دیوارها و محل هائی از شهرهستند که شهرداریها برای همين امرتعبيه کرده اند از همين رو پوستر را جزء رسانه های محيطی هم می توان نام برد.

توضيح 1)

از دیگر موارد چاپی ميتوان به کارت ویزیت ، سربرگ ، فاکتور و کاغذ یاداشت اشارهکرد که بدليل کاربرد عموم نيازی برای توضيحات بيشتر دیده نميشود.

توضيح 2)

از مقوله های دیگر چاپ ميتوان به چاپ بر روی هدایای تبليغاتی و چاپ های صنعتی خصوصا چاپ در صنعت بسته بندی اشاره کرد.

لوگو و برند سازی در صنعت بسته بندی و چاپ

مفهوم برند و برند سازی

برند طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا ، مارک، نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروش محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری میز باشد. 

برند سازی یعنی ایجاد یک نقش خاص از شرکت و محصول در اذهان مخاطب به گونه ای که توسط افراد قابل تشخیص و یادآور محصول باشد. برند شدن یک تولید کننده به این معنا است که مشتریان با خیال راحت و علاقه حاضر به هزینه برای دسترسی به محصول یا سرویس آنها می باشند و در میان شرکت های متنوع و مختلفی که همان محصول را ارائه می دهند، بارزتر و شناخته تر خواهد بود.

روش برند سازی

تبلیغات هدفمند، در کنار کیفیت محصول و خدمات پس از فروش از فعالیت های حرفه ای در برندسازی محسوب می شوند، تبلیغات علاوه بر آنکه موجب شناسایی برند توسط مصرف کنندگان می شود، باعث ایجاد شهرت میشود و پس از آن شرکت ها باید با ارائه محصول با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، درحفظ و بهبود این شهرت کوشا باشند.

برندسازی در صنعت بسته بندی

امروزه بسته بندی به ویترین معرفی محصولات و خدمات تمامی ارگان ها، نهاد ها و تولید کنندها تبدیل شده است. برندسازی در حوزه ی صنایع بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و به تولید کنندها اجازه می دهد تا به همراه محصول، شهرت و نام خود را عرضه نمایند. 

با بهره برداری تخصصی از بستر بسته بندی می توان در راستای برندسازی محصول گام های موثری برداشت. برندسازی با صنعت بسته بندی  یکی از تکنیک‎های مدیریت برند است که از بسته بندی به عنوان رسانه‎ای به منظور قراردادن برند در معرض نمایش در بازار استفاده می‎کند. طراحی بسته بندی و بهینه‎سازی طرح گرافیکی و شکل ظاهری آن از  متد ‎هایی هستند که در رابطه با اهداف برندسازی به کار گرفته می‎شوند.

لوگو یا نشان تجاری

مهمترین پارامتر برای رسیدن به یک طرح گرافیکی تاثیر گذار بدون شک داشت نشان تجاری ایده آل می باشد. در دنیای پر ازدحام کنونی که مملو از محصولات مشابه است، ارزش برند شدن و داشتن یک نماد خوب بیش از پیش خودنمایی می کند در ادامه به برخی دلایل که چرا داشتن لوگو ضروری است می پردازیم.

1) نقش لوگو درایجاد اعتماد

قبل از اینکه مشتری وارد فروشگاه یا وب سایت شما شود یک تصویر کلی از شرکت شما در ذهن خود دارد که بخشی از آن ناشی از لوگوی شرکت است. اگر لوگو به صورت حرفه ای طراحی شده باشد، باعث می‌شود که مشتری نسبت به شما احساس حرفه ای بودن داشته باشد و با اعتماد کامل پا پیش بگذارد.

2) نقش لوگو در جذب مشتریان جدید

یک لوگوی مؤثر و ماندگار در ذهن می‌تواند برای مشتریان الهام بخش باشد و آن‌ها را به همکاری با شما تشویق کند یا شما را در ذهن خود نگه دارد تا در هنگام نیاز به شما مراجعه کند. مطمئن شوید که لوگوی شرکتتان به بهترین وجه ممکن شرکت شما را معرفی می‌کند.

3) نقش لوگو در ایجاد تمایز بین رقبا

یکی از راه‌های مهم ایجاد تمایز با رقبا، انتخاب لوگویی متمایز از رقبا است. اگر برند شما به اندازه کافی متمایز از نام دیگر رقبا نباشد، با مسائلی از قبیل دیده نشدن در میان رقبا و مشکل در نفوذ به ذهن مشتریان و سردرگمی مشتریان مواجه خواهید شد. بنابراین، بهتر است طرحی که انتخاب می‌کنید از سایر برندها متفاوت باشد.

4) نقش لوگو در حفظ مشتریان وفادار

اجازه ندهید که رقبا با روش‌های مختلف مشتریان خوبتان را از شما بگیرند. اگر برند و لوگوی شما معتبر باشد، مشتریان شما میل کمتری به تغییر شرکت خود خواهند داشت.

5) نقش لوگو دراعتماد سازی حرفه ای

یک لوگوی حرفه ای بیانگر حرفه ای بودن شما در کاری است که انجام می‌دهید؛ اما طرح نامناسب لوگو باعث می‌شود سطح توانایی‌های شما ضعیف دیده شود و اعتماد آن‌ها به شما از بین می‌رود و مشتریان اعتمادشان به محصولات شما از دست می‌دهند.

انواع لوگو

نشان‌تجاری یا لوگو، عنصری گرافیکی وعلامتی است که با سبک یا قلم خاص اجرا شده است و گاها با رنگ آمیزی تکمیل می شود. برند سازی، لوگو و نام تجاری از مهمترین بخش های طرح گرافیکی یک بسته بندی محسوب می شود و اینک به بررسی  انواع لوگوها برای انتخابی بهتر می پردازیم.

نماد (یا پیکتوگرام، آیکون، نشانه)

این نوع لوگو، در واقع یک شکل هندسی می باشد که به طور غیر مستقیم، به موضوع فعالیت و یا مفاهیم مرتبط دیگر اشاره می کند.  یک شکل ساده براحتی در ذهن ثبت خواهد شد و فارغ از اینکه بیننده از چه کشور و با چه زبانی به آن نگاه می کند، بخوبی با او ارتباط برقرار می کند.

نوشتاری (وُردمارک، لوگوتایپ، فونت سفارشی)

 لوگوی نوشتاری می تواند به این شکل باشد که نام برند با یک فونت آماده یا سفارشی نوشته شود و گاهی با یک تغییر کوچک و خلاقانه مفهومی را نیز برساند و یا منحصرا خاص، زیبا و یونیک باشد.

حرف نماد (لترمارک، مونوگرام)

حرف نماد نوعی از لوگو می باشد که در آن با استفاده از حرف یا حروف اول نام برند یک طرح را خلق می کنند. این سبک معمولا زمانی استفاده می شود که نام برند طولانی و یا خواندنش سخت است. مونوگرام ها جنبه های تصویری برجسته تری نسبت به لوگو تایپ ها دارند. به بیان روشن تر، یک لوگوتایپ در نگاه نخست باید خوانده شود ، اما یک مونوگرام ابتدا دیده می شود و با کمی مکث حروف تشکیل دهنده آن فاش شده و برای بیننده قابل درک می شود.

لوگوی ترکیبی

خیلی از برندها هستند که نوشتار و نماد آنها همیشه باهم استفاده می شود. حتی ممکن است دو یا چند سبکی که به آنها اشاره کردیم به شکلی خاص در کنار هم قرار بگیرند و یک لوگو ترکیبی را خلق نمایند.


بازسازی برند یا ریبرندینگ  (Rebranding)

برندسازی از آن دسته مفاهیمی است که بسیاری از مدیران با کلیات آن آشنایی نسبی دارند. در یک نگاه کلی برندسازی را می‌توان فرآیندی دانست که طی آن یک کسب وکار (یا فرد) نام تجاری مورد نظر خود را به یک نام شناخته شده (Brand) تبدیل می‌کند.

اما گاهی برخی مشکلات که در فرآیند برندسازی رخ می دهد باعث می شود همه چیز آن طوری که مطلوب شماست پیش نر‌ود و لوگو طراحی شده نیاز به تغییر داشته باشد. البته نیاز به تغییر لزوما بخاطر منفی یا بی ارزش بودن لوگو نیست! بلکه ممکن است صرفا با اهداف شما تطابق نداشته باشد.

به عنوان مثال گاهی وقت‌ها ممکن است مخاطبان شما برندتان را به عنوان یک برند کهنه و قدیمی محسوب کنند و در سایه همین موضوع محصولات را هم قدیمی تلقی و به دنبال یک محصول مدرنتر تمایل پیدا کنند. بنابراین گاهی لازم است تا طرح لوگو به روز رسانی شود.

ممکن است یک محصول خاص که قبلا در سطح کشوری توزیع می شده دارای نشان متناسب با کشور خود باشد و اکنون قرار است در سطح بین المللی و در سطحی بالاتر، محصولات خود به فروش برسد و همچنین گاهی  برخی شرکت ها تحت ادغام قرار میگیرند و برای محصولات مشترک خود نیاز به یک لوگوی جدید دارند.

بطور کلی گاهی اوقات نیاز به تغییر لوگو داریم و ممکن است دلایل زیادی برای طراحی مجدد یک آرم وجود داشته باشد.در چنین شرایطی لازم است مجموعه‌ای فعالیت‌ به انجام برسد تا اجزای مرتبط به برند بازنگری و به اصلاحاتی مطلوب دست پیدا کنیم.

مواردی که درباره طراحی مجدد لوگوها باید در نظر داشت:

بازاریابان معتقد هستند لوگوهایی که برای یک محصول طراحی می شوند دارای موجودیت خاصی می گردند. در اصل لوگو به محصول و تولید کنند آن هویت خواهد داد. وقتی که بازار تغییرات اساسی در علاقه مصرف کننده می بیند یک موج برای تغییر طرح لوگو درشرکت ها ایجاد می شود. امروزه برندهای جهانی با این موج همراه می شوند و با تغییرات رفتار مشتری تطبیق پیدا می کنند. بنا به دلایل گفته شده طراحی مجدد یک لوگو اکنون اهمیت خاصی در جهان پیدا کرده است.

ریدیزاین یک لوگو می تواند مشکل ترو خسته کننده تر ازساخت اولیه آن باشد. این مساله به ویژه برای طراحان لوگو وهمین طور سفارش دهندگان آنها که به لوگوهای موجود عادت کرده اند سخت تر است. اگر تغییرات به طورنادرست انجام شود ممکن است به تصویر آن شرکت و تلاشهای آن در راستای برندینک صدمه بزند.

وقتی لوگوی شرکتی ریدیزاین می شود باید به خاطرداشت که ریدیزاین یک لوگو به این معنی نیست  که شما تمام عناصر آن لوگو را تغییر دهید و فهمیدن اینکه کدام عنصر لوگوی مورد نظر نیاز به تغییر دارد اهمیت زیادی خواهد داشت.

در طراحی مجدد لوگو  بهتر است به اصل آن وفادار بود و این  چیزی است که اغلب مخاطبین خواهان آن هستند. طراحان مجدد لوگو میخواهند وقتی مخاطب به آن نگاه می کنید در عین تداعی لوگو اصلی احساس جدیدی که طراوت و جدابیت بیشتری دارد را به تصویر بکشند.

دانستنیهای صنعت چاپ و بسته بندی

آیا میدانستید کلمه کاغذ از واژه چینی کاکتز گرفته شده است و معادل فارسی آن رخنده یا پرزه است.

آیا می دانستید کاغذ ضدحریق تولید شد است؟ این کاغذ برای حفظ اسناد مهم بسیار مناسب است.

آیا میدانستید حدود 63000 درخت مصرف می شود تا روزنامه یکشنبه نیویورک تایمز تولید شود.

آیا میدانید چاپگرهای ساخته شده است که بجای جوهر از آب استفاده می کند.

آیا می دانید برخی محققان بر روی چاپگرهای چهار بعدی کار میکنند و معتقدند باید چاپ سه بعدی را فراموش کرد و آیند متعلق به چاپ چهار بعدی است.

از چاپ سیلک چه میدانید؟

در متون انگلیسی چاپ سیلک به Screen Printer شناخته می شود و به معنی صفحه چاپگر می باشد که به چاپ سیلک (Silk)معروف است. سیلک به معنی ابریشم است و چون در قدیم برای چاپ از پارچه های ابریشمی استفاده می شده برای همین کلمه سیلک در کنار نام این روش چاپی قرار می گیرد.

آیا می دانید چرا هنوز با توجه به این همه روش چاپ به روز، همچنان چاپ سیلک استفاده میشود؟

 چون در هیچ روش چاپی نمی توان به اندازه چاپ سیلک مرکب بر روی کار منتقل کرد و از طرفی کم هزینه ترین روش چاپ برای تیراژهای کم محسوب می گردد. برای اطلاعات جامعتر به صفحه زیر مراجعه نمائید.

آیا روش چاپ شیرآلات را می دانید؟

چاپ ایچینگ در واقع ایجاد خوردگی در فلز با استفاده از اسید می باشد. با به کارگیری این روش چاپ می توان طرح، نقش و نوشته های خود را به راحتی به روی فلز ثبت کرد به گونه ای که از بین رفتنی نباشد. در مواردی چون شیرآلات حمام، ثبت یک آرم روی دسته شیر آلات به گونه ای که در اثر استفاده و تماس با نوشته و آرم هیچکدام پاک نشوند بسیار ضروریست.

آیا مواد اولیه کاغذها را میشناسید؟

مواد اولیه انواع کاغذ به طور کلی از موارد سلولزی است که از منابع مختلف تهیه می شوند :

ساقه کتان، شاهدانه ، پنبه که الیاف بلند ( در حدود 1.2 تا 6 میلی متر ) دارند

ساقه گیاهانی مانند گندم ، جو ، کاه ، نی ، کنف و غیره

درختانی که برگ سوزنی دارند مانند کاج ( با الیاف بلند ) و یا برگ پهن دارند مانند چنار ( با الیاف کوتاه د رحدود 0.5 تا 1.2 میلی متر )

انواع کاغذ باطله و یا خرده ها و قطعات مقوای کهنه

از الیاف تفاله نیشکر چه میدانید؟

هزینه تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یک تن خمیر کاغذ از تنه درختان تقریبا هشت برابر خمیر باگاس نیشکر است. جالب اینکه آزاد کردن باگاس که زباله نیشکر است برای محیط زیست مضر بوده و تبدیل آن به کاغذ نوعی سود دو طرفه محسوب می شود. این در حالی است که مصرف بی رویه درختان جنگلی به ویژه در مناطق شمالی کشور برای تهیه خمیر کاغذ، می تواند اکو سیستم جنگلی این مناطق کشور را در معرض آسیب جدی و حتی نابودی قرار دهد.

تاثیرات صنعت چاپ

بر اساس مطالعه انجام شده از سوی موسسه «توسایدز»، 79 درصد مصرف‌کنندگان محصولات صنعت چاپ گفته‌اند که خواندن محتوای مکتوب روی کاغذ را به خواندن آن روی صفحات نمایش ترجیح می‌دهند.

مطالعات موسسه «ادوکاز» نشان می‌دهد که 90 درصد دانشجویان ترجیح می‌دهند تا تکالیف و منابع مطالعاتی دانشگاهی خود را بصورت فیزیکی و کاغذی در اختیار داشته باشند. این آمار برای متون طولانی به 92 درصد می‌رسد.

پروژه مطالعاتی مشترک اداره پست کانادا و موسسه «ترو ایمپکت» نشان داد که استفاده از چاپ برای انتقال اطلاعات به مخاطب حدود 21 درصد تلاش کمتری را نسبت به اطلاعات دیجیتالی نیازدارد در نتیجه تولید، فرآوری و فهم مطالب با چاپ ساده‌تر می باشد.

مطالعه مشترک اداره پست کانادا و موسسه «ترو ایمپکت» همچنین نشان داده که اگر شرکت‌ها از محصولات چاپی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی در خصوص محصولات خود بهره ببرند، به شناخت برند خود کمک می‌کنند و تبلیغات چاپی، یادآوری برند توسط مشتری را افزایش می‌دهند. در این مطالعه از پاسخ‌دهندگان خواسته شد تا نام برندی که به تازگی آگهی آن را دیده‌اند بیان کنند، در نتیجه این سوال، شرکت‌کنندگانی که آگهی چاپی را مشاهده کرده بودند، تا 70 درصد بیشتر نسبت به کسانی که آگهی دیجیتالی را دیدند، قادر به یادآوری نام برند بودند.

- نتایج یک مطالعه علمی در خصوص آینده خواندن در دنیای دیجتال نشان داده است که خوانندگان محصولات چاپی کمتر از خوانندگان محتوای دیجیتالی، تمرکز خود نسبت به محتوا را حین خواندن از دست می‌دهند. به این ترتیب، تنها 1 درصد افراد حین خواندن یک محتوای چاپی ممکن است کار دیگری نیز انجام دهند، این در حالی است که 90 درصد افرادی که محتوای دیجیتالی را می‌خوانند احتمالا کار دیگری را نیز همزمان با آن انجام می‌دهند

خصوصیات مکانیکی کاغذ و علت استقبال از آن در صنعت بسته بندی

۱- کاغذ از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است.

۲- قابلیت شکل و چاپ پذیری خوبی را دارد.

۳- در مقابل پاره شدن ، کشش و فشار مقاوم و محکم است.

۴- کاغذ قابل بازیافت بوده و در محیط سریعا تجزیه می شود.

۵- دارای قابلیت چاپ و رنگ برای تبلیغات می باشد لذا فروش را بالا میبرد.

۶- در هنگام تهیه کاغذ و مواد اولیه این بسته ها را می توان بصورت مقاوم به رطوبت . تهیه نمود.

۷- قابلیت بسته بندی اقلام بهداشتی نظیر دستمال کاغذی را دارد.

۸- مواد اولیه کاغذ ارزان بوده و از منابع طبیعی تهیه می شود.

۹- به منظور تهویه بسته های کاغذی و مقوایی با توجه به نوع محصول می توان به راحتی سوراخی تهیه نمود.

۱۰- بسته های کاغذی و مقوایی تا حد زیادی در مقابل افزایش و یا کاهش دما محصولات را محافظت مینماید.

۱۱- به ابعاد و اشکال مختلف و به تبعیت از شکل محصول ، طریقه عمل و…می توان آنها را طراحی نمود.

۱۲- در صورت تکانها و حرکات ناشی از حمل ونقل مانع از آسیب رسیدن به محصول می شوند و در صورت برخورد محصول با بدنه بسته دچار خسارت نمی شوند

 

 


  

آیا می دانید امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ مختلف، برای مصارف گوناگون،در بازار وجود دارد. در صنعت کاغذسازی انواع کاغذ را به چهار گروه تقسیم می کنند:

الف) کاغذ و مقوای گرافیکی

ب) انواع مقوای بسته بندی

ج) کاغذهای بهداشتی

د) کاغذهای صنعتی برای مصارف الکترونیکی

مصرف کننده کاغذ نیز معمولاً انواع کاغذ را نسبت به مورد استفاده آن به انواع مختلف تقسیم ونام گذاری می کند : کاغذ تحریر، کاغذ روزنامه ، کاغذ بایپل ، مقوای جلد، کاغذ کتاب و کاغذ پاکت، بعضی از انواع کاغذهای عرف بازار می باشند. بطور کلی انواع کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ به شرح زیر می باشند:

کاغذ روزنامه (  Paper  News Print):

کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می شود . قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می شود.

گرماژ معمول : 50 گرم

کاغذ تحریر ( Writing Paper):

کاغذهایی که معمولا برای چاپ به روش افست و برای تهیه سربرگ از آنها استفاده می شود و برای نوشتن با خودکار مناسب است.

گرماژ معمول : از 70 تا 100 گرم

 کاغذ گلاسه مات و براق (  Coated Paper & Board - Matt & Glossy):

کاغذهای با پوشش براق یا مات که در چاپ های رنگی کیفیت خوبی می دهند. پوشش صاف و یکنواخت ای نوع کاغذ باعث شده تا گاهی به آن Surface Paper نیز اطلاق شود.

گرماژ معمول: از 90 تا 300 گرمی

 کاغذ خود کپی ( Carbonless Paper):

کاغذی با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می کند و یک کپی از نوشته های دست نویس را روی صفحه بعدی انتقال می دهد. این نوع کاغذ به نام NCR نیز معروف است.

گرماژ معمول: از 40 تا 240 گرمی

 کاغذ انجیلی  (Bible Paper) :

کاغذی بسیار نازک که معمولا برای چاپ کتاب های قطور و ارزشمند استفاده می شود. این نوع کاغد به دلیل استفاده در چاپ انجیل به کاغذ انجیلی و همچنین کاغذ هندی India Paper نیز معروف است.

مقوای کارتی (Index Board)

مقوایی در رنگهای متنوع . از این نوع مقوا برای جدا سازی بخش های مطالب در زونکن و از نوع مرغوب آن نیز گاهی برای چاپ کارت ویزیت استفاده می شود.

مقوای پشت طوسی (  Gray Back Board)

نوعی مقوا با گرم های متنوع که یک طرف آن سفید است. از این نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته بندی های مختلف استفاده می گردد.

گرماژ معمول: از 200 تا 300 گرمی

مقوای پشت کرم یا زرد

این نوع مقوا که کیفیتی بالا تر از مقوای پشت طوسی دارد معمولا در ساخت جعبه های دارویی و بهداشتی بکار می رود. گرماژ معمول: از 200 تا 300 گرمی

کاغذ و مقوای فانتزی

آنچه در بازار ایران به نام مقوای فانتزی نامیده می شود طیف وسیعی دارد که شامل مقواهایی با بافت های مختلف و تنوع رنگی بسیار است. گرماژ معمول: از 120 تا 250 گرمی

کاغذ پلاستیکی

نوعی کاغذ از ترکیبات پلاستیک که چاپ افست به خوبی روی آن انجام می شود. بسیلر مقاوم بوده به طوری که با دست پاره نمی شود. از نوع چسبدار در لیبل محصولات استفاده می کنند.

گرماژ معمول: از 250 تا 300 گرمی

كاغذ پشت چسبدار

اين نوع كاغذ كه در نوع مات و براق وجود دارد در ابعاد 70*50 در بازار يافت مي شود و چاپ افست به خوبي روي آن صورت مي گيرد.

كاغذ كرافت يا كاهی ( Kraft Paper)

اين نوع كاغذ كه از خمير چوب سولفاته تهيه شده به رنگ قهوه اي كم رنگ است و نسبتا مقاوم. از كاغذ كرافت برای بسته بندی و گاهی در كارهاي فانتزی متفاوت چون پوستر و . . . استفاده مي شود.

كاغذ غير قابل نسخه برداری

اين نوع كاغذ تمام نور دستگاه هاي كپی را جذب كرده و نوري منعكس نمي كند. معمولا اين كاغذ ها به رنگ قرمز هستند.

یرخی اصطلاحات و اختصارات جعبه ها :

MG بامتن کامل Machine Glazed  : كاغذ يك رو براق

MC با متن کامل Machine Coated : كاغذ اندود شده

MF با متن کامل Machine Finish : كاغذ پرداخت شده

ES با متن کامل Engine Sized :  كاغذ آهار خورده

SC با متن کامل Super Calendered :  كاغذ بسيار صاف

 آشنائی با  راه و بی راه  کاغذ

ﺳﻄﺢ ﮐﺎﻏﺬ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺧﻮﺍﺏ ﯾﺎ ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﭼﺎﭖ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺎﻏﺬ ﻃﻮﺭﯼ ﺑﻪ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺧﻮﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﺍﻩ ﺁﻥ ﻣﻮﺍﺯﯼ ﻣﺤﻮﺭ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺻﺤﺎﻓﯽ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﯾﺪﺧﻮﺍﺏ ﮐﺎﻏﺬ ﻣﻮﺍﺯﯼ ﻋﻄﻒ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﺎﺷﺪ . ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﺏ ﯾﺎ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏﺬ ﻣﻮﺍﺯﯼ ﻋﻄﻒ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺑﺮﮒ ﻫﺎﯼ ﮐﺘﺎﺏ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﮔﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺑﺎﻧﺪ، ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺯﻭﺩﺗﺮﻓﺮﺳﻮﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﺎﻏﺬ ﺳﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ، ﺭﻭﻝ ﻫﺎﯼ ﮐﺎﻏﺬ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻭﺭﻕ ﺑﺮﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻭﺳﭙﺲ ﻭﺭﻕ ﮐﺎﻏﺬ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﻫﺎﯼ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺑﺮﯾﺪﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ . ﺭﺍﻩ ﺑﯽ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏﺬ ﻭ ﻣﻘﻮﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﻠﺶ ﻭ ﯾﺎ ( Long Grain ) ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

راه SG ﻭ LG ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏذﻣﻮﺍﺯﯼ ﺿﻠﻊ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ‏(Short Grain ‏) ﯾﻌﻨﯽ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏﺬ ﻣﻮﺍﺯﯼ ﺿﻠﻊ ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .

ﻋﻼﻣﺖ ﻧﯿﺰﻩ ﻫﻢ ﺭﻭﯼ ﻟﻔﺎﻑ ﮐﺎﻏﺬ، ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏﺬ ﺍﺳﺖ . ﯾﻌﻨﯽ ﺍﮔﺮ ﻓﻠﺶ ﻣﻮﺍﺯﯼ ﺿﻠﻊ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏﺬ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺿﻠﻊ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻠﺶ ﺩﺭﺍﻣﺘﺪﺍﺩ ﺿﻠﻊ ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ ﮐﺎﻏﺬ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ، ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏﺬ، ﺿﻠﻊ ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﻏﺬ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﭼﺎﭖ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮﺍﺯﯼ ﻣﺤﻮﺭ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﭼﺎﭖ ﺑﺎﺷﺪ .

ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﮐﺎﻏﺬ ۷۰ × ۱۰۰ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﺷﯿﻦ ۵ / ۴ ﻭﺭﻗﯽ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﺳﻂ ﻧﺼﻒ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺩﻭ ﻭﺭﻗﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﺑﯽ ﺭﺍﻩ ﻭﺍﺭﺩﻣﺎﺷﯿﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﺮﯾﺪ ﮐﺎﻏﺬ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻭﺑﯽ ﺭﺍﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎﺷﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭼﺎﭖ ﮐﻨﺪ، ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ . – ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺭﺍﻩ ﯾﺎ ﺧﻮﺍﺏ ﮐﺎﻏﺬ، ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺵ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ :

1) ﮐﺎﻏﺬ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺧﯿﻠﯽ ﺭﺍﺣﺖ ﭘﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﭘﺎﺭﻩ ﮐﻨﯿﻢ، ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﭘﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

2) ﺍﮔﺮ ﺩﻭ ﻧﻮﺍﺭ ﺍﺯ ﻟﺒﻪ ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ ﻭ ﮐﻨﺎﺭﯼ ﮐﺎﻏﺬﺑﺒﺮﯾﻢ ﻭ ﮐﻨﺎﺭﻫﻢ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﻢ ﺁﻥ ﻧﻮﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﯿﺴﺖ، ﻟﺒﻪ ﺍﺵ ﺑﺮﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .

چاپ بر روی نایلون

چاپ بر روی نایلون به دو صورت امکان پذیر می باشد. چاپ ماشينی (چاپ هلیو) و دستی (چاپ سيلک) در روش ماشينی تنها برای تيراژهای بالا توجیح اقتصادی وجود دارد. ولی در روش چاپ سيلک امکان چاپ بصورت محدود وجود دارد.

نکته: در چاپ ماشينی  امکان چاپ تا چهار رنگ و حتی تصویر وجود دارد ولی در روش سيلک تنها تصاویر خطی (وکتور) و با رعایت نکاتی در طراحی کليشه تا چند رنگ امکان دارد. منظور از رعایت طراحی در کليشه این است که مابين رنگها حداقل یک سانت فاصله وجود داشته باشد.

محاسبه هزینه چاپ نایلون از شامل هزینه نایلون، هزینه طراحی و ساخت کليشه و در نهایت هزینه هر چاپ یا اصطلاحا هر ضرب می باشد.

نایلون ها متناسب با مقدار ضخامت و از طرفی نوع دستگیره های آن در اسامی نایلون دسته رکابی ، دسته زنبیلی ، دسته موزی و دسته تقویتی در بازار عرضه می گردد. در ادامه  پر مصرفترین آنها را مرور می کنیم.



نایلون دسته موزی

 

نایلون دسته موزی

ابعاد نایلون دسته موزی

نایلون دسته موزی در سایزهای استاندارد تولید می گردد و از آنجای که  تعداد نایلون در هر کيلوگرم به ضخامت و چگالی آن بستگی دارد ما در ادامه سایز های استاندارد و تعداد تقریبی آنها در یک کیلوگرم را برای پر مصرفترین ضخامت (تیکنس) نایلون یعنی 180 میکرون لیست می کنیم.

در سایز ( 30 در 20 ) با تعداد تقریبی 100 عدد ، سایز( 35 در 25 ) با تعداد تقریبی 75 عدد ،سایز ( 40 در30 ) با تعداد تقریبی 50 عدد ، سایز ( 50 در 35 ) با تعداد تقریبی 33 عدد ، سایز ( 55 در 45 ) با تعداد تقریبی 22 عدد ، سایز( 65 در 55 ) با تعداد تقریبی 15 عدد  موجود هستند.



نایلون دسته تقویتی

نایلون دسته تقویتی

 

 

ابعاد نایلون دسته تقویتی

 نایلون دسته تقویتی کاملا شیبه نایلون دسته موزی می باشد  با این تفاوت که همانگونه که از نام دسته تقویتی آشکار می باشد، محل دستگيره این نوع نایلون تقویت شده است.

بیشترین مصرف نایلونهای دسته تقویتی دارای ضخامت (تیکنس) 140 میکرون می باشد که در ادامه سایزهای استاندارد این نوع نایلون را به همراه تعداد تقریبی آنها در یک کیلو گرم را ذکر می کنیم. در سایز ( 40 در 30 ) با تعداد تقریبی 50 عدد ، سایز ( 45 در 35 ) با تعداد تقریبی 40 عدد ، سایز ( 50 در 40 ) با تعداد تقریبی 32 عدد و سایز( 60 در 50) با تعداد تقریبی 20 عدد موجود هستند.



نایلونهای دسته رکابی

نایلون دسته رکابی

ابعاد نایلون دسته رکابی

ضخامت پر مصرف ترین نایلون دسته رکابی 90 میکرون میباشد و در ادامه سایزهای استاندارد و تعداد تقریبی هریک متناسب با ضخامت ذکر شده را لیست می کنیم. سایز (40 در30) با تعداد تقریبی 100 عدد ، سایز (47 در37) با تعداد تقریبی 90 عدد ، سایز (55 در45) با تعداد تقریبی 65 عدد، سایز ( 65در55) با تعداد تقریبی 33 عدد، سایز( 75 در 65) با تعداد تقریبی 20 عدد و سایز (90 در70) با تعداد تقریبی 15 عدد موجود هستند. (لازم به تذکر است در ابعاد ذکر شده طول دسته ها منظور نشده است).

این نایلونها بصورت شفاف نيز توليد ميشود که در فروشگاهها و ميوه فروشيها ورستورانها کاربرد دارد. این نایلونهای شفاف قابليت چاپ نخواهند داشت.



نایلون دسته زنبیلی یا بندی

نایلون دسته زنبیلی

ابعاد نایلون دسته زنبیلی

نایلون دسته زنبیلی عموما در چهار سایز و با ضخامت 140 میکرون و تعداد تقریبی هر سایز در واحد مشترک یک کیلوگرم به شرح زیر تولید می گردد.

سایز ( 40 در 30 ) با تعداد تقریبی 60 عدد ، سایز (35 در45)  با تعداد تقریبی 50 عدد ، سایز(40 در50)  با تعداد تقریبی 32 عدد وسایز ( 50 در60)  با تعداد تقریبی 20 عدد در بازار وجود دارد.