فهرست مطلب

بازسازی برند یا ریبرندینگ  (Rebranding)

برندسازی از آن دسته مفاهیمی است که بسیاری از مدیران با کلیات آن آشنایی نسبی دارند. در یک نگاه کلی برندسازی را می‌توان فرآیندی دانست که طی آن یک کسب وکار (یا فرد) نام تجاری مورد نظر خود را به یک نام شناخته شده (Brand) تبدیل می‌کند.

اما گاهی برخی مشکلات که در فرآیند برندسازی رخ می دهد باعث می شود همه چیز آن طوری که مطلوب شماست پیش نر‌ود و لوگو طراحی شده نیاز به تغییر داشته باشد. البته نیاز به تغییر لزوما بخاطر منفی یا بی ارزش بودن لوگو نیست! بلکه ممکن است صرفا با اهداف شما تطابق نداشته باشد.

به عنوان مثال گاهی وقت‌ها ممکن است مخاطبان شما برندتان را به عنوان یک برند کهنه و قدیمی محسوب کنند و در سایه همین موضوع محصولات را هم قدیمی تلقی و به دنبال یک محصول مدرنتر تمایل پیدا کنند. بنابراین گاهی لازم است تا طرح لوگو به روز رسانی شود.

ممکن است یک محصول خاص که قبلا در سطح کشوری توزیع می شده دارای نشان متناسب با کشور خود باشد و اکنون قرار است در سطح بین المللی و در سطحی بالاتر، محصولات خود به فروش برسد و همچنین گاهی  برخی شرکت ها تحت ادغام قرار میگیرند و برای محصولات مشترک خود نیاز به یک لوگوی جدید دارند.

بطور کلی گاهی اوقات نیاز به تغییر لوگو داریم و ممکن است دلایل زیادی برای طراحی مجدد یک آرم وجود داشته باشد.در چنین شرایطی لازم است مجموعه‌ای فعالیت‌ به انجام برسد تا اجزای مرتبط به برند بازنگری و به اصلاحاتی مطلوب دست پیدا کنیم.

مواردی که درباره طراحی مجدد لوگوها باید در نظر داشت:

بازاریابان معتقد هستند لوگوهایی که برای یک محصول طراحی می شوند دارای موجودیت خاصی می گردند. در اصل لوگو به محصول و تولید کنند آن هویت خواهد داد. وقتی که بازار تغییرات اساسی در علاقه مصرف کننده می بیند یک موج برای تغییر طرح لوگو درشرکت ها ایجاد می شود. امروزه برندهای جهانی با این موج همراه می شوند و با تغییرات رفتار مشتری تطبیق پیدا می کنند. بنا به دلایل گفته شده طراحی مجدد یک لوگو اکنون اهمیت خاصی در جهان پیدا کرده است.

ریدیزاین یک لوگو می تواند مشکل ترو خسته کننده تر ازساخت اولیه آن باشد. این مساله به ویژه برای طراحان لوگو وهمین طور سفارش دهندگان آنها که به لوگوهای موجود عادت کرده اند سخت تر است. اگر تغییرات به طورنادرست انجام شود ممکن است به تصویر آن شرکت و تلاشهای آن در راستای برندینک صدمه بزند.

وقتی لوگوی شرکتی ریدیزاین می شود باید به خاطرداشت که ریدیزاین یک لوگو به این معنی نیست  که شما تمام عناصر آن لوگو را تغییر دهید و فهمیدن اینکه کدام عنصر لوگوی مورد نظر نیاز به تغییر دارد اهمیت زیادی خواهد داشت.

در طراحی مجدد لوگو  بهتر است به اصل آن وفادار بود و این  چیزی است که اغلب مخاطبین خواهان آن هستند. طراحان مجدد لوگو میخواهند وقتی مخاطب به آن نگاه می کنید در عین تداعی لوگو اصلی احساس جدیدی که طراوت و جدابیت بیشتری دارد را به تصویر بکشند.